Russische-container-trein-bij-Baikalmeer

Eerste verzending van ‘verboden goederen’ door Rusland gepland

Spoorgoederenvervoerder UTLC gaat eind maart in samenwerking met RZD Logistics voor het eerst een treinrit door Russisch grondgebied uitvoeren, met goederen die voorheen verboden waren op transportroutes over land. Vanuit de sector wordt sinds juni vorig jaar gewacht op groen licht voor dit type vervoer. Het zal naar verwachting een nieuwe markt openen voor Euraziatisch goederenvervoer per spoor.

De testzending zal ergens volgende week worden uitgevoerd en als alles volgens plan verloopt, begint in april het reguliere goederenvervoer per spoor van eerder gesanctioneerde goederen, zegt Larisa Kuznetsova van UTLC ERA. Goederen die eerder waren gesanctioneerd, zijn onder meer landbouwproducten en levensmiddelen.

“Er is momenteel een grote vraag naar bepaalde voedingsmiddelen in China, vooral omdat de vrachtstromen zijn verstoord door de uitbraak van het coronavirus. Er zijn dingen die China op dit moment echt nodig heeft.” Over het algemeen mist China vleesproducten zoals rundvlees en varkensvlees, evenals vis, wijn en bier, zuivelproducten of andere voedingsmiddelen. Bloemen uit Nederland zijn een ander populair importproduct, die allemaal verboden waren voor doorvoer door Rusland.

Elektronisch verzegelen

Met ingang van 1 juli 2019 kondigde het Ministerie van Transport van de Russische Federatie een opheffing van het verbod op gesanctioneerde goederen aan, zolang de lading onderweg is naar andere landen. Er volgde echter een lange periode van onzekerheid. Het transport was onderhevig aan bepaalde voorwaarden, waaronder de aanwezigheid van een elektronisch zegel op de lading. Dit zou ervoor zorgen dat het tijdens de reis kon worden gevolgd.

Het is nu duidelijk dat het zegel aan de Russische grens moet worden aangebracht in plaats van op het vertrekpunt, legt de Russische logistiekexpert uit. Dit zal gebeuren aan de grens tussen Wit-Rusland en Rusland, en Rusland en Kazachstan aan de andere kant van de keten. Hoe lang dit precies duurt, zal tijdens de testreis duidelijk moeten worden, voegt Kuznetsova toe.

“Begin dit jaar is de Russische regering begonnen met aanbestedingen voor de toepassing van dit zegel. Het contract is gewonnen door een Russisch bedrijf”, legt Kuznetsova uit. Het aanbestedingsproces volgde op een lange periode van voorbereiding van de documentatie door de Russische regering. De technische details van de reis moesten worden hervormd en dit kost tijd, meldden bronnen op het moment van de aankondiging.

Baanbrekend

De beslissing om de doorvoer van eerder gesanctioneerde vracht mogelijk te maken, wordt beschouwd als een grote doorbraak voor het Euraziatische goederenvervoer per spoor. De doorvoer van deze producten is sinds augustus 2014 verboden indien afkomstig uit Europa, Noorwegen, de VS, Canada of Australië.

Het verbod heeft grote gevolgen gehad voor het goederenvervoer per spoor tussen Europa en Azië, aangezien Rusland een van de belangrijkste transitlanden op de Nieuwe Zijderoute is. Tot nu toe konden landbouwproducten, grondstoffen en levensmiddelen alleen worden vervoerd naar China via routes die Rusland omzeilen, wat resulteerde in veel langere transittijden.

Onzekerheid

Sinds de aankondiging bestaat er veel onzekerheid over hoe aan de voorwaarden moet worden voldaan. Sommige bedrijven hebben laten weten dat ze de situatie momenteel onderzoeken voordat ze actie ondernemen. Anderen zijn er niet zeker van dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren, omdat er weinig over wordt gecommuniceerd  door de Russische autoriteiten.

Met de eerste proefzending op de agenda moet deze onzekerheid geleidelijk worden weggenomen. “We zijn afhankelijk van klanten voor het onderhouden van reguliere diensten, en we realiseren ons dat dit voor vooral Europese bedrijven geen gemakkelijke tijd is”, aldus Kuznetsova. Ze hoopt echter dat het een aanzet is voor Euraziatisch goederenvervoer per spoor. Uiteindelijk zijn deze producten echt nodig, concludeert ze.

Webinar

Wilt u het webinar terug dat RailFreight.com eerder organiseerde over het opheffen van het verbod? Hieronder vindt u de herhaling van dit webinar.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.