Spoorgoederenvervoerder Lineas in Gent, bron: Lineas

UIRR: intrekken wetsvoorstel gecombineerd vervoer kans voor spoorsector

De Europese Commissie heeft een amendementsvoorstel voor een wetsvoorstel voor gecombineerd transport ingetrokken. Het wetsvoorstel maakte onderdeel uit van een pakket aan wetsvoorstellen onder het Mobility Package 2. Branchevereniging International Union for Road-Rail Combined Transport (UIRR) denkt dat het intrekken van het wetsvoorstel een kans is om spoor een aantrekkelijk alternatief te maken voor wegvervoer op de lange afstand.

Al in 2017 werd het amendement voorgesteld, waarbij de Combined Transport Directive zou worden ondergebracht als onderdeel van het Mobility Package 2. Onder het Mobility Package 2 vallen onder meer wetsvoorstellen over cabotage en concurrentie in het wegvervoer.

Volgens UIRR is intermodaliteit geen vorm van wegtransport, maar een connectie tussen alle modaliteiten. “Het intermodaal/gecombineerd vervoer leidt tot beter presterend goederenvervoer op lange afstand als je het vergelijkt met alleen wegvervoer.”

Green Deal

Het uitroepen van de noodtoestand voor het klimaat en de Green Deal zijn volgens UIRR het bewijs dat de bredere externe omstandigheden van goederentransport op lange afstand zijn veranderd. De behandeling van de Combined Transport Directive was volgens UIRR echter een stap terug in geharmoniseerde Europese voorwaarden, die juist zo hard nodig zijn voor grensoverschrijdend intermodaal vervoer. Sommige lidstaten probeerden meer ruimte te krijgen voor nationale bepalingen.

De nieuwe Europese Commissie werkt aan duurzaamheid en wil dat meer goederenvervoer van de weg naar het spoor verschuift. Het intrekken van de wijzigingen van het wetsvoorstel is volgens UIRR een kans om daar stappen in te maken.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.