Lange goederentrein Tilburg

LTE rijdt vanaf 2020 wekelijks met 20 lange goederentreinen

Spoorgoederenvervoerder LTE gaat vanaf volgend jaar wekelijks met twintig containertreinen van 740 meter over het Nederlandse spoor rijden. Normaal gesproken hebben deze treinen een lengte van 550 tot 650 meter. Dat heeft spoorbeheerder ProRail vrijdag bekendgemaakt.

“Het voorzichtig introduceren van 740 meter lange treinen geeft ons de kans te onderzoeken waar knelpunten op het spoor ontstaan en hoe we die kunnen oplossen. Daarin werken we samen met de Duitse spoorsector”, meldt ProRail.

ProRail maakte afgelopen zomer al bekend dat er vanaf de start van de nieuwe dienstregeling in december 2019 goederentreinen van 740 meter over het spoor zouden gaan rijden. Dat deed de spoorbeheerder nadat er in 2018 succesvolle proeven werden uitgevoerd met goederentreinen van deze lengte. Het was nog niet bekend welke vervoerder als eerste met de langere goederentreinen zou gaan rijden.

Betere benutting spoorcapaciteit

Het rijden met goederentreinen van 740 meter zorgt ervoor dat de capaciteit van het spoor beter wordt benut. Er zijn minder treinen en machinisten nodig die achter rijden. Door meer goederenwagons te koppelen, kunnen spoorvervoerders beter concurreren met wegvervoerders.

Om overal op het Nederlandse spoor met de lange goederentreinen te kunnen rijden moeten volgens ProRail nog “een aantal knelpunten worden opgelost”, bijvoorbeeld “door te investeren in langere sporen in de Rotterdamse haven”. Daarnaast zouden langs de spoorbaan in Tilburg en Eindhoven langere wachtsporen moeten worden aangelegd.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.