Adriaan Roest Crollius spreekt op de RailFreight Summit 2019

Studie: 2,2 miljoen ton extra goederen via spoor Nederland-Polen

In de komende jaren kan er voor 2,2 miljoen ton aan goederen van de weg naar het spoor worden verplaatst tussen Polen en Nederland. Op die manier kan 30 procent aan kosten bespaard worden en 38 procent CO2-uitstoot. Dat becijferde Panteia deze week in een presentatie bij de RailFreight Summit 2019 dat deze week werd gehouden in het Poolse Gdansk.

Volgens Adriaan Roest Crollius, Coordinator van het Linked by Rail project en salesmanager bij Panteia, verdubbelde tussen 2010 en 2017 de hoeveelheid goederen die werd vervoerd tussen Polen en Nederland via het spoor bijna. In 2017 bedroeg deze 1,2 miljoen ton.

Tegelijkertijd biedt het tekort aan vrachtwagenchauffeurs in Europese landen ook nieuwe mogelijkheden voor spoorgoederenvervoer. Zo was er in 2018 in Polen een tekort van 100.000 chauffeurs, In Duitsland 45.000 en in Nederland 5.000 chauffeurs. Tegen 2020 zijn deze tekorten opgelopen tot respectievelijk 190.000, 150.000 en circa 15.000 chauffeurs. Treinen zouden om die reden vrachtwagens kunnen vervangen voor het transport van goederen vanuit Polen naar zowel Duitsland als Nederland.

Waar blijft de Bog-brug?

In een paneldiscussie ging Roest Crollius in gesprek met Jakub Kapturzak, director rail bij het Poolse ministerie van Infrastructuur en Marcel Tijs, senior beleidsadviseur spoorgoederenvervoer bij het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het gesprek ging over de samenwerking tussen Polen en Nederland en het belang van de grensovergang Brest/Malaszewicze. Het wachten van alle betrokken partijen is op een nieuwe brug over de rivier Bog. Deze brug zou het soms wekenlange oponthoud bij de grens moeten oplossen.

Eerder die dag beschreef Kapturzak de modernisering van het Poolse spoorwegnetwerk. Ook hier was een grote rol weggelegd voor de infrastructuur op het traject en de grensovergangen bij Brest/Małaszewicze. “Het heeft zes sporen van 1,435 millimeter, twee sporen van 1,520 millimeter en twee enkelsporige bruggen. Er is ook dubbelspoor standaardverbinding met het station van Małaszewicze en een enkele spoorverbinding met station Kobuliany. Daarnaast loopt er nog een groot aantal projecten bij deze grensovergang. Hierbij worden er miljarden Zlotys geïnvesteerd in het moderniseren van stations, goederenterminals en sporen.

De tweede editie van de RailFreight Summit vond plaats op 15 en 16 mei in het Poolse Gdansk. Ruim twintig internationale experts deelden hun kennis van en ervaringen met de positie van Polen en omringende landen op het kruispunt van Europa en Azië inclusief de Nieuwe Zijderoute en andere trajecten in ontwikkeling.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.