DB Schenker Rail

Duitse rekenkamer: DB moet Schenker verkopen

Deutsche Bahn moet zijn logistieke dochterbedrijf DB Schenker afstoten en het beheer van het Duitse spoorwegnet strikt scheiden van de eigen activiteiten op dat spoor, bijvoorbeeld in het goederenvervoer. Dat heeft het Bundesrechnungshof, de ‘Algemene Rekenkamer’ van Duitsland, bepaald in een tussenadvies over de structuur van Deutsche Bahn (DB) aan de Bondsdag.

Het Rechnungshof heeft geen goed woord over voor de manier waarop de Duitse staat en staatsonderneming DB met belangrijke structurele vragen over het spoorbedrijf zijn omgegaan.

Kerndoelen

Beide hebben de ‘kerndoelen van de spoorhervorming, waarmee 25 jaar geleden is begonnen’ niet gehaald, zegt de president van het hof, Kay Scheller. De staat moet volgens hem nu eens duidelijk maken wat voor spoorbedrijf het eigenlijk wil hebben.

Volgens Scheller staat voorop dat de spoorinfrastructuur in Duitsland wordt uitgebreid en dat het spoor met zijn aanbod aan diensten voor reizigers en goederenvervoer bijdraagt aan het algemene nut. Daarom moeten ‘niet benodigde’ concernonderdelen, zoals logistiek dienstverlener en expediteur DB Schenker, van de hand worden gedaan. Ook de internationale spoordochter Arriva kan wat Scheller betreft de deur uit.

Doelstellingen

Beide dragen in zijn ogen niet bij aan de concerndoelstellingen. De opbrengst van deze te privatiseren divisies kan worden gebruikt voor bijvoorbeeld investeringen door DB in nieuw materieel en voor gedeeltelijke aflossing van de circa twintig miljard euro aan schulden die de passiefzijde van de balans van DB ontsieren. Scheller wijst erop dat DB Schenker in het boekjaar 2017 zelfs 12 miljoen euro aan het resultaat van het concern heeft onttrokken en in dat jaar dus niet aan de winst heeft bijgedragen.

Hij constateert verder dat DB Schenker en DB Cargo, al zijn het beide onderdelen van DB AG, de staatsholding dus, elkaar in het dagelijks leven voortdurend in het vaarwater zitten. Volgens Scheller profiteert de staat, en daarmee het spoorvervoer in en door Duitsland, te weinig van de internationale activiteiten die concernonderdelen als DB Schenker hebben ontwikkeld.

De president van het rekenhof meent verder dat de staat nu eens duidelijk moet uitspreken of hij het spoorvervoer vooral ziet als een winstmachine, dan wel als een dienst in algemeen belang. Berlijn moet bijvoorbeeld een scheiding van het netbeheer en de exploitatie daarvan overwegen.

Auteur: Folkert Nicolai

Folkert Nicolai is redacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.