
Spoor is ‘stevige zorg’ voor Amsterdamse havensector
Foto: Havenbedrijf Rotterdam
Havenbedrijf Amsterdam wil met het regionale bedrijfsleven zo spoedig mogelijk een brandbrief inclusief petitie sturen naar staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. Daarmee willen ze de bewindsvrouw wijzen op het dreigend aantal knelpunten op het spoor in de hoofdstad richting het achterland.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Wat we zien is dat NS vaker passagiers wil gaan rijden om de grotere stromen aan te kunnen. Maar spoor is niet geschikt voor extreem hoge frequenties: misschien haal je 15-20 treinen / uur per spoor. Met metro kun je wel 40 tot 60 treinen per uur halen (ja 1 per minuut). Maak capaciteit vrij rond A’dam en in de Schipholtunnel door metro uit te bouwen naar Schiphol/Hoofddorp, Zaandam evt Almere.
COROP-regio Amsterdam-NZK zou er goed aan doen om, in het belang van de spoorweg ontsluiting, eens te kijken naar het verbinden vd Noordflank/Randstad, via Noordflank Randstad-Afsluitdijk, aansluitend op de 162b-staatsspoorlijn Harlingen-Duitsland.
– Amsterdam krijgt dan via Noordflank-Afsluitdijk-Harlingen-Nieuweschans (-Bremen Hamburg en verder) een eigen spoorverbinding.
– Tevens kan er gewerkt worden aan betere bereikbaarheid OV tussen Den Helder-Alkmaar, en Den Oever-Hoorn
Misschien ook een mogelijkheid om vanaf de houtrakpolder een directe aansluiting richting Haarlem te maken. hierdoor is het mogelijk om via Rotterdam te rijden. de extra Km moeten dan wel gecompenseerd worden!