De proef op de Betuweroute wordt uitgevoerd met een BR203-locomotief van Rotterdam Rail Feeding

Sensor objectdetectie onderdeel van test autonoom rijden Betuweroute

Bron: Wikimedia Commons https://commons.wikimedia.org/wiki/File:RRF_16_17_BR_203_pic1.JPG

Bij de proef met geautomatiseerde goederentreinen op de Betuweroute dit najaar, worden ook sensoren getest die objecten in de spoorbaan herkennen. Deze techniek maakt het op lange termijn mogelijk om de treinen volledig autonoom te laten rijden. Directeur Alwin van Meeteren van Alstom Utrecht lichtte woensdag deze techniek toe tijdens InnoTrans in Berlijn.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Sensor objectdetectie onderdeel van test autonoom rijden Betuweroute”

Arjan de Hek|27.09.18|13:21

Met autonome metro’s op een geisoleerde lijn rijden is toch wel wat anders dan een, meestal van veel verknopingen voorzien en ‘open’ hoofdrailnet met verschillende treinsoorten die zich allemaal anders gedragen.
Capaciteitsverhoging is minimaal zolang onder ERTMS level 2 (vaste blokken) wordt gereden. Hooguit wat optimalisatie van capaciteit/punctualiteit omdat treinen met GoA 2 de remcurve nauwkeuriger kunnen volgen. ERTMS level 3 icm een Traffic Management System biedt pas echt mogelijkheden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Sensor objectdetectie onderdeel van test autonoom rijden Betuweroute | SpoorPro.nl
De proef op de Betuweroute wordt uitgevoerd met een BR203-locomotief van Rotterdam Rail Feeding

Sensor objectdetectie onderdeel van test autonoom rijden Betuweroute

Bron: Wikimedia Commons https://commons.wikimedia.org/wiki/File:RRF_16_17_BR_203_pic1.JPG

Bij de proef met geautomatiseerde goederentreinen op de Betuweroute dit najaar, worden ook sensoren getest die objecten in de spoorbaan herkennen. Deze techniek maakt het op lange termijn mogelijk om de treinen volledig autonoom te laten rijden. Directeur Alwin van Meeteren van Alstom Utrecht lichtte woensdag deze techniek toe tijdens InnoTrans in Berlijn.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Sensor objectdetectie onderdeel van test autonoom rijden Betuweroute”

Arjan de Hek|27.09.18|13:21

Met autonome metro’s op een geisoleerde lijn rijden is toch wel wat anders dan een, meestal van veel verknopingen voorzien en ‘open’ hoofdrailnet met verschillende treinsoorten die zich allemaal anders gedragen.
Capaciteitsverhoging is minimaal zolang onder ERTMS level 2 (vaste blokken) wordt gereden. Hooguit wat optimalisatie van capaciteit/punctualiteit omdat treinen met GoA 2 de remcurve nauwkeuriger kunnen volgen. ERTMS level 3 icm een Traffic Management System biedt pas echt mogelijkheden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.