Een reefer-container in Japan

Lenovo deelt inzichten over het verschepen van computers per spoor

De Chinese elektronicagigant Lenovo besloot anderhalf jaar geleden zijn producten per trein te verzenden. Voordat een in China gemaakte computer de klant in Europa bereikt, maakt het een reis van duizenden kilometers over land. De producten krijgen te maken met zware klimaatomstandigheden, grenscontroles en laden en lossen op terminals op afgelegen plekken. Global logistics director bij Lenovo Dick van Beek deelt zijn ervaring met de Euraziatische spoorweg op Het Congres De Nieuwe Zijderoute, op 27 september in Tilburg.

“We hebben een ‘build-to-order bedrijfsmodel’, wat betekent dat we pas met de productie beginnen nadat we een bestelling hebben ontvangen”, legt Van Beek uit. Nadat het product is vervaardigd, wordt het in de trein geplaatst. Van station naar station duurt de reis twee weken, maar er zijn natuurlijk ook doorlooptijden op de plekken van herkomst en bestemming, legt de hightech specialist uit.

Aantrekkelijk aanbod

“Voorheen werden deze producten vervoerd over zee. Maar de doorlooptijd per schip is veel langer”, zegt van Beek. Toen Chinese spoorwegmaatschappij CDIRS aantrekkelijke tarieven aanbood, besloot de elektronicagigant om over te stappen op spoorgoederenvervoer. Met een aantrekkelijk tarief en kortere doorlooptijden was het spoorvervoer duidelijk gunstig voor het bedrijf.

De overeenkomst met CDIRS was echter niet zonder voorwaarden. Verladers werken meestal met één logistieke partij samen die alles regelt van begin tot eind. Maar het contract met de Chinese vervoerder was exclusief, zonder dat er een logistieke partij tussenkwam. “We werken samen met verschillende partners om het transport te realiseren, wat een zorgvuldige coördinatie vereist en uitdagingen biedt met betrekking tot de zichtbaarheid van de lading. Dit kost veel tijd en moeite”, legt Van Beek uit.

Horden

De verlader kan niet achterover leunen omdat het transport per spoor nog niet probleemloos verloopt. “We hebben veel vertraging gehad aan de Pools-Wit-Russische grensovergang bij Malaszewicze-Brest. De faciliteiten zijn niet helemaal klaar en soms is er werk aan de gang. Op een gegeven moment was een brug gesloten en konden we de spoorlijn niet gebruiken. Dergelijke omstandigheden maken het moeilijk om een ​​doorlooptijd te voorspellen.”

Bovendien zijn er niet genoeg treinen die vanuit Polen richting het westen vertrekken en is er een tekort aan koelcontainers. “We gebruiken containers met temperatuurregeling in de winterperiode om de kwaliteit van het product te waarborgen. Maar de vervoerder heeft momenteel niet genoeg koelcontainers en ze hebben ongeveer zeven weken nodig om terug te keren naar Chengdu voor de volgende lading. We moeten vaak vechten voor een plekje in de trein, omdat we niet het enige bedrijf zijn dat gebruik maakt van deze dienst”, voegt Van Beek eraan toe.

Communicatie

Hoewel de doorlooptijden zijn verbeterd, blijft de betrouwbaarheid van de transportmodus een probleem, zegt de directeur. “We hebben in de levertijd een buffer ingebouwd om teleurstelling te voorkomen, maar als er een daadwerkelijke vertraging is, is dit moeilijk uit te leggen aan de klant. Die begrijpt niet hoe de reis is georganiseerd.

“Als verlader die afhankelijk is van de diensten van een vervoerder, is het moeilijk om het transportproces te beïnvloeden. Er is ook een taalbarrière, waardoor het moeilijk is om te streven naar verbeteringen die belangrijk zijn voor de betrouwbaarheid van fabrikanten. We zijn volledig afhankelijk van de vervoerder en dat maakt het soms moeilijk.”

Positieve resultaten

Ondanks de hindernissen zijn er veel positieve aspecten van het vervoer per spoor, zegt Van Beek. Toen Lenovo overwoog om over te gaan naar spoorgoederenvervoer, voerde het verschillende tests uit. Ondanks de zware reis kwamen de producten in goede conditie op de plaats van bestemming aan. De reis wordt gevolgd met een track en trace-systeem, waardoor de verlader meteen op gebeurtenissen kan reageren.

“Het aantal treinen groeit en de faciliteiten verbeteren. Op dit moment is de doorlooptijd stabiel. De treindienst is nog in de kinderschoenen, maar heeft veel potentie.”

Congres De Nieuwe Zijderoute

Wil je meer weten over de ervaring van Lenovo op de Nieuwe Zijderoute? Dick van Beek is een spreker op het Congres De Nieuwe Zijderoute op 27 september in Tilburg. Meer informatie over dit congres is hier te vinden en hier kunt u zich aanmelden.

Lees ook:

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.