Goederentrein op de Betuweroute, foto: ProRail

EU geeft fiat voor realtime uitwisselen data goederentreinen

Gepubliceerd op 07-07-2017 om 10:20

De Europese Commissie heeft een projectvoorstel goedgekeurd voor de realtime uitwisseling van data over aankomsttijden van goederentreinen. Dit voorstel was ingediend door een consortium van intermodale operators, onder leiding van KNV samen met de internationale promotor van intermodaal transport UIRR.

Het innovatieproject heeft als doel om de elektronische uitwisseling van informatie over de geschatte aankomsttijden (Estimated Time of Arrival/ETA) real time uit te wisselen met alle vervoerspartners op een spoorgoederentraject.

Betrouwbare data

Twaalf reeds dagelijks rijdende intermodale shuttletreinen zullen over enkele maanden de vernieuwende aanpak in praktijk brengen. Drie van deze twaalf diensten rijden van en naar Rotterdam. Deelnemende operators zijn het Zwitserse HUPAC, het Duitse Kombiverkehr, het Oostenrijkse Rail Cargo Operator, het Belgische Lineas Intermodal en het Italiaanse CEMAT.

De beschikbaarheid van betrouwbare informatie over de aankomsttijden van intermodale goederentreinen is van groot belang, omdat daarmee de gehele logistieke keten, en in het bijzonder het aansluitende vervoer over de weg, efficiënter kan worden ingericht. Zowel de verwachte kostenbesparing als een optimaal functionerende keten maken het lange afstandsvervoer van goederen per spoor aantrekkelijker.

TEN-T conferentie

De afspraken over de onderlinge uitwisseling van gegevens, die nodig zijn voor tracking en tracing van treinen en over geschatte aankomsttijden, kwamen tot stand bij de TEN-T conferentie, die op 21 juni 2016 in Rotterdam plaatsvond onder het Nederlandse EU-voorzitterschap. Deze conferentie resulteerde in een verklaring van alle Europese transportministers en brancheorganisaties in de spoorsector over verdere samenwerking op de Europese spoorgoederencorridors.

Het project, dat de werknaam ELETA heeft gekregen, geeft praktisch vervolg aan de genoemde TEN-T conferentie en maakt deel uit van initiatieven van de EU-lidstaten en de Europese Unie om de digitale uitwisseling van informatie tussen partijen in de spoorsector te bevorderen. ELETA, dat een begroting van 2,8 miljoen euro heeft, wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met Europese spoorbeheerders en spoorgoederenvervoerders in Duitsland, België, Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje en Nederland.

Europese spoorgoederencorridors

De Europese spoorgoederencorridors zijn de ruggengraat van het trans-Europese transportnetwerk. Zij zorgen voor de aansluiting van Nederlandse havens en industrie op het Europese continent. Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu werkt daarom intensief in nauwe samenwerking met de andere EU-lidstaten aan de versterking van deze corridors en neemt daarin waar mogelijk het voortouw. De Europese steun voor het ELETA project is daarvan een mooi resultaat.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.