Rood sein, seinen, wissels, rails, Utrecht

Inspectie haalt goederenvervoerder van het spoor vanwege veiligheid

Gepubliceerd op 12-04-2017 om 10:45

Goederenvervoerder HSL Logistik mag sinds woensdag niet meer op het spoor rijden. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft vastgesteld dat het spoorbedrijf de veiligheid niet op orde heeft. De kans op ongelukken neemt daardoor toe, stelt ILT. In het afgelopen jaar reden goederentreinen van HSL Logistics drie keer door een rood sein. Het is de eerste keer dat de Inspectie een veiligheidscertificaat van een spoorvervoerder heeft ingetrokken.

Ieder spoorbedrijf moet een veiligheidsbeheersysteem hebben waarin veiligheidsprocedures en de omgang met risico’s zijn beschreven. De ILT concludeert dat het veiligheidsbeheersysteem van HSL Logistik niet compleet is en niet voldoet aan de wettelijke vereisten. Procedures en regelingen ontbreken en zijn onderling niet consistent. Het veiligheidssysteem wordt in de praktijk ook niet toegepast. Dit levert gevaar op voor de veiligheid op het spoor.

Vakbekwaamheid personeel

De spoorgoederenvervoerder zou daarnaast “structureel te weinig aandacht” besteden aan de vakbekwaamheid van personeel. Machinisten krijgen te weinig instructies en worden onvoldoende gecontroleerd op het uitvoeren van veiligheidsprocedures. Het afgelopen half jaar reed HSL Logistik drie keer door een rood sein. Een van de machinisten had onvoldoende ervaring om op de Betuweroute te mogen rijden. Een andere machinist voerde voor hij vertrok de verplichte remproef niet goed uit waardoor de trein niet kon stoppen voor een rood sein. De machinisten zijn geschorst. Bij de incidenten vielen geen gewonden.

De ILT zegt HSL Logistik al langere tijd “in het vizier” te hebben. Het bedrijf pakt tekortkomingen uit inspecties te laat op en heeft onvoldoende aandacht voor de continue verbetering van de veiligheid. Daardoor kwam het bedrijf op 14 februari van dit jaar onder verscherpt toezicht van de ILT te staan. Vanaf dat moment werd vaker gecontroleerd op de technische staat van de treinen en op vakbekwaamheid van de machinist. Ook zijn er sinds 2015 vijf processen-verbaal opgemaakt voor onregelmatigheiden met gevaarlijke stoffen.

Veiligheidscertificaat spoor

Omdat structurele verbeteringen uitblijven, incidenten blijven plaatsvinden en het bedrijf ook gevaarlijke stoffen zoals ethanol vervoert, heeft de Inspectie het veiligheidscertificaat van het bedrijf ingetrokken. Zonder veiligheidscertificaat mag een vervoerder niet op het hoofdspoor in Nederland rijden.

Het gaat om een zware maatregel. De ILT heeft nog niet eerder een veiligheidscertificaat ingetrokken. Zodra HSL Logistik haar veiligheidsbeheersysteem op orde heeft, kan zij een aanvraag indienen voor een nieuw veiligheidscertificaat.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.