goederentrein, ramp, Wetteren, België

Treinramp Wetteren mede veroorzaakt door missen sein

De ramp in het Belgische Wetteren met een goederentrein vol giftige stoffen is mede te wijten aan het missen van een sein. Dit sein gaf aan dat de trein snelheid moest verminderen. De machinist miste dit sein en bleef 84 kilometer per uur rijden, terwijl er een maximumsnelheid van 40 kilometer per uur gold. Dat blijkt uit het rapport van het Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor (OOIS) over de treinramp.

De trein reed daarna met hoge snelheid door twee korte bochten van wissels in de s-vorm. Omdat de zwaar, maar correct, beladen goederentrein met hoge snelheid over de wissel reed vond er daarna een ontsporing plaats.

Maximum snelheid

Het overtreden van de maximum snelheid is niet de enige factor die tot de treinramp leidde. De actie van de treinmachinist heeft volgens OOIS een falen in het beveiligingssysteem ‘Memor’ bloot gelegd. De machinist bevestigde het knipperende waarschuwingssysteem gezien te hebben, zonder dat hij de daarbij bijbehorende actie van snelheidsvermindering ondernam. Doordat de machinist een bevestiging gaf aan het waarschuwingssysteem, werd er geen automatische noodremming ingezet.

Volgens de technische analyse, uitgevoerd met ondersteuning van verschillende externe experten, is er geen enkele aanduiding “dat het spoor, de signalisatie of het rollend materieel hebben bijgedragen tot de ontsporing”.

Treinramp

Het onlangs geïnstalleerde beveiligingssysteem TBL1+ op het Belgische spoor hadden volgens het onderzoeksorgaan geen oplossingen geboden in dezelfde omstandigheden. Alleen een “stuurpostsignalisatiesysteem type ETCS” of “vergelijkbaar met ETCS” had de trein tijdig tot stilstand gebracht, zo concludeert OOIS in het rapport.

De treinramp in Wetteren vond op 4 mei 2013 plaats. De goederentrein met giftige stoffen ontspoorde en daarna verspreidden giftige dampen zich via de riolering. Daarbij kwam een persoon om het leven en raakte een honderdtal mensen gewond. Ongeveer vierhonderd mensen moesten hun huis verlaten. Een Nederlandse machinist bestuurde de goederentrein van DB Schenker Rail ten tijde van het ongeval. Deze trein reed onder de vlag van Belgische NMBS.

Lees ook:

Infrabel sleept betrokken treinramp Wetteren voor de rechter

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Treinramp Wetteren mede veroorzaakt door missen sein”

Frederick Gerards|16.12.14|15:30

Memor IS geen beveiligingssysteem, en dat weet de Belgische overheid al jaren. Keer op keer gaat het daarop fout in België. Een niet werkend ‘beveiligingssysteem’ wat de machinist dus ook niet helpt of corrigeert mag je een machinist nooit verwijten.

Henk Derksen|30.07.15|21:54

De privatisering heeft mogelijk gemaakt dat allerhande vervoerders overal rijden of een machinist voldoende wegbekendheid heeft is vaak twijfelachtig dit ongeval bewijst dat de machinist slecht bekend was met het baanvak.
wegbekendheid wordt nogal eens getoetst door managers die het vak machinist zelf nooit of zeer beperkt beoefend hebben, een afbreuk aan de veiligheid dus met soms rampzalige gevolgen, de schuld geven aan de machinist in kwestie is te makkelijk en onredelijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.