Betuweroute, goederenlijn

ChristenUnie: Noordtak Betuweroute beter onderzoeken

De ChristenUnie wil verder onderzoek naar de Noordtak van de Betuweroute, nu het besluit over goederenvervoer over het spoor door Oost-Nederland wordt uitgesteld en de spoorbogen bij Bathmen definitief van de baan zijn. Mansveld heeft voor het goederenvervoer door Oost-Nederland gekozen voor de variant ‘kopmaken te Deventer’. Deze variant, waarbij de goederentreinen keren op het emplacement in Deventer, wordt echter tot 2020 nog niet verder uitgewerkt, omdat de groei van het goederenvervoer minder is groot dan verwacht. Daarom wil de ChristenUnie dat er naar andere alternatieven wordt gekeken.

Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie: “Uitstel tot 2020 geeft tijd om de Noordtak van de Betuweroute verder uit te werken. Deze oplossing is veel beter dan de variant waarin alle goederentreinen in Deventer moeten keren, met de nodige overlast voor omwonenden. De route langs Deventer belast het spoor in Oost-Nederland zwaar en zal veel hinder veroorzaken in de steden en dorpen langs de IJssellijn en de Twentelijn. Er is nu een keuze nodig die ook op de lange termijn robuust is.”

De ChristenUnie wil daarom dat de Noordtak meegenomen wordt in de tweede fase van het MER-onderzoek. “De staatssecretaris wil dit niet omdat dan een deel van het onderzoek uit de eerste fase opnieuw moet. Nu dit vervolgonderzoek pas in 2020 start is daar genoeg tijd voor. De staatssecretaris kan beter nu al met haar huiswerk beginnen en samen met de provincies, het havenbedrijf Rotterdam en de goederenvervoerders de Noordtak verder uitwerken zodat alle gegevens beschikbaar zijn mocht het goederenvervoer toch weer sneller gaan groeien dan verwacht”, vindt het Kamerlid.

Goederenroute Oost-Nederland

De Goederenroute Oost-Nederland maakt deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Het is de bedoeling dat goederentreinen zoveel mogelijk via de Betuweroute gaan rijden. Vanaf de Betuweroute gaan verreweg de meeste treinen via Zevenaar naar Duitsland. Dat is de meest logische route voor bestemmingen in het Roergebied, Zuid-Duitsland, Italië en verder. De route Zevenaar – Emmerich – Oberhausen wordt op korte termijn uitgebreid tot drie sporen.

Een deel van de goederentreinen neemt de grensovergang bij Venlo, een ander deel steekt bij Oldenzaal de grens over. De meest logische route naar Noord-Duitsland, Scandinavië en Oost- Europa loopt via de grensovergang Oldenzaal – Bad Bentheim. Daarmee wordt ook het drukke Roergebied vermeden.

Uitwerking

Het goederenvervoer tussen Rotterdam en Oldenzaal-grens en verder zal in de toekomst via de Betuweroute rijden en bij Elst zijn route via Arnhem, Zutphen en Hengelo vervolgen. Om de verwachte hoeveelheid goederenvervoer tussen Elst en Oldenzaal mogelijk te maken, moeten aanpassingen aan het spoor plaatsvinden. Daarvoor wordt het project Goederenroute Oost-Nederland uitgevoerd.

Omdat de uitwerking van door Mansveld gekozen variant tot 2020 op zich laat wachten, wil de ChristenUnie dat de bewindsvrouw de tussentijd benut om naar andere oplossingen te kijken.

Lees ook:

Rijk en regio investeren 1,1 miljard euro in spoorvervoer

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “ChristenUnie: Noordtak Betuweroute beter onderzoeken”

Tjeerd Meere|26.06.14|17:12

En hoe verder na de grens?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.