DB Schenker Rail

Medewerkers DB Schenker gaan langer door met staken

De staking van medewerkers van spoorgoederenvervoerder DB Schenker Rail gaat langer door. Dat kondigde FNV Bondgenoten woensdagmiddag aan. Werknemers van spoorgoederenvervoerder DB Schenker Rail zijn sinds maandagavond in staking voor hogere lonen en werkzekerheid.  FNV Bondgenoten eist 2,5 procent loonsverhoging. DB Schenker Rail is bereid de werknemers 1,75 procent meer loon te geven. DB Schenker zegt nog steeds open te staan voor overleg. FNV wil alleen opnieuw praten als er wordt ingegaan op de looneis van 2,5 procent.

De staking begon maandagavond in de Rotterdamse haven en werd dinsdag uitgebreid naar de Amsterdamse Westhaven. Woensdagavond is de staking uitgebreid naar Sittard/Geleen.

Cao-onderhandelingen

DB Schenker Rail heeft maandagavond een aanbod gedaan van 1,75 procent loonsverhoging voor een jaar. Woordvoerder Jelle Rebbers van DB Schenker Rail: “Dat is ruim boven de gemiddelde cao’s die de laatste tijd in Nederland zijn afgesloten.” Gedurende deze cao zegt de spoorgoederenvervoerder de intentie te hebben gedwongen ontslagen als gevolg van reorganisaties en bedrijfseconomische omstandigheden te voorkomen. Ook wordt er in deze periode geen gebruik gemaakt van uitzendkrachten in de buitendienst.

Volgens Rebbers is het bod dat aan de werknemers is gedaan mooi en verantwoord. “De vraag naar onze diensten loopt al sinds eind 2011 terug. We worden geconfronteerd met hogere kosten van energie. Daarnaast moeten we diverse maatregelen nemen vanwege nieuwe regelgeving op het gebied van veiligheid. Ondertussen blijven wij wel investeren in opleidingen en vakmanschap. We hebben in de afgelopen tijd zelfs 17 nieuwe machinisten aangenomen.”

Loonsverhoging

De leden van FNV Bondgenoten die werken bij DB Schenker willen 2,5 procent loonsverhoging voor de looptijd van één jaar en behoud van werkgelegenheid tot 2020 en een verhoging van de onregelmatigheidstoeslag van tien procent.

Jacqueline Lohle, bestuurder FNV Bondgenoten: “Vrijdag liepen de onderhandelingen voor een nieuwe cao vast. DB Schenker heeft maandag ons ultimatum laten verlopen om de werknemers tegemoet te komen en ze een fatsoenlijke loonsverhoging te bieden en werkzekerheid. De staking betekent dat het goederenvervoer over het spoor stil zal komen te liggen vanuit de havens naar elders in het land en naar het achterland van Europa.”

Onderhandelen

Volgens Rebbers heeft FNV nog niet gereageerd op het nieuwe aanbod van de spoorgoederenvervoerder. FNV zegt alleen opnieuw aan de onderhandelingstafel te willen schuiven als er wordt ingegaan op de looneis van 2,5 procent.

DB Schenker Rail verzorgd een groot deel van het externe transport per trein voor bedrijven in de regio Rotterdam, Zeeuws-Vlaanderen, DSM, Akzo en Tata Steel. Ze leveren vooral grondstoffen aan en voeren in een enkel geval ook afvalstoffen af. Daarnaast rijdt DB Schenker Rail met container- kolen-, en ertstreinen. De cao geldt voor 700 werknemers.

Marieke van Gompel

 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Medewerkers DB Schenker gaan langer door met staken”

Paul Lamote|23.04.13|14:38

Wat de FNV niet vertelt is dat de goederentak van DB verlies lijdt.

Otto Veldkamp|24.04.13|00:58

Ik denk dat de FNV dat niet verteld omdat de goederenspoorvervoer tak van DB juist een winst van 87 miljoen euro heeft geboekt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.