Cees van Altena, Pieter-Dirk Roeleveld, Rail Cargo

Rail Cargo ziet kansen ondanks wegvallen subsidie

Ondanks het wegvallen van de overheidssubsidie blijft het voorlichtingsbureau Rail Cargo information Netherlands voortbestaan. Dat zegt interim manager Cees van Altena van Rail Cargo.
 Het ministerie voor Infrastructuur en Milieu heeft besloten om de stichting met ingang van 1 januari 2013 geen subsidie meer te verlenen. Dit heeft ervoor gezorgd dat het budget beperkt is tot bijdragen van partners. Waar de stichting voortaan de financiering vandaan haalt, is nog niet bekend.

Over de toekomst van het voorlichtingsbureau op lange termijn kan Van Altena op dit moment nog niet veel zeggen. “Ons bestuur onderzoekt meerdere scenario’s waarin Rail Cargo op lange termijn kan voortbestaan. Daarbij wordt nagedacht of Rail Cargo deel kan uitmaken van het centrale goederenloket dat recent nog door de minister werd geopperd. Maar er zijn nog meer opties”, aldus Van Altena.

De stichting Rail Cargo information Netherlands is in 2003 als publiek-privaat initiatief opgericht met als voornaamste doel het bevorderen van het railgoederenvervoer bij potentiële gebruikers van het spoor. 

In de praktijk blijkt dat veel partijen te weinig kennis hebben van de mogelijkheden in het spoor dan wel dat het beeld onjuist is. Het nog op te richten goederenloket moet straks het aanspreekpunt worden voor alle railgoederenvervoerders in Nederland.

Concurrerende transittijden

Spoorgoederenvervoer is volgens Rail Cargo een uitstekende oplossing voor goederenvervoer. “Het is onze taak deze lans bij klanten te breken”, zegt Pieter-Dirk Roeleveld, Communications Coordinator bij Rail Cargo. 

“Zo wordt al snel beweerd dat het spoor geen concurrerende transittijden (doorvoer-tijden, red.) biedt ten opzichte van het wegvervoer. Op diverse afstanden is die mening echter volkomen ongegrond. Sterker nog, om op Italië een vergelijkbare transittijd te realiseren als het spoor is het voor het wegvervoer nodig om twee chauffeurs in te zetten. Dit is kostentechnisch gezien natuurlijk niet heel aantrekkelijk”, aldus Roeleveld.

Om klanten bewust te maken van de voordelen van het spoorgoederenvervoer is het nodig om transparante informatie te bieden, meent Van Altena. “Zeker wanneer we rekening houden met de ambitie van het Havenbedrijf Rotterdam een significant aandeel van de ladingstromen langs Maasvlakte 2 via het spoor over te slaan”, zegt de interim manager. “Betrokken partijen in de keten moeten daarom goed geïnformeerd worden over de ontsluiting naar het achterland via het spoor.”

Web-applicatie

Een goed voorbeeld hiervan is Rail Scout. Deze web-applicatie biedt een overzicht van alle reguliere intermodale spoordiensten van en naar Nederland. In plaats van alle operators afzonderlijk te benaderen, hebben klanten nu alle spoordiensten in één overzicht.

Het afgelopen jaar was voor de spoorsector niet gemakkelijk door het wegvallen van ladingstromen als gevolg van de economische recessie. Op korte termijn verwacht Van Altena nog niet direct verandering, maar de toekomst ziet hij positief in voor het spoor.

Concurrerend blijven

“Wel is het van belang dat zowel de kwaliteit als de prijs concurrerend blijven ten opzichte van de ons omringende Europese havens.” Daarmee doelt Van Altena enerzijds op een adequate besluitvorming rondom het vraagstuk van de interne distributie op Maasvlakte 2 en anderzijds op de toenemende kosten door de afschaffing van de rode diesel en stijgende baanvakvergoeding.

Rail Cargo verhuisde op 1 januari van dit jaar naar een nieuwe kantoor aan de Albert Plesmanweg in Rotterdam. Daarvoor deelde de stichting een kantoor met het voorlichtingsbureau Shortsea Shipping in Hoogvliet.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.