Keyrail, Rotterdam

Keyrail moet spoorgoederenloket van Nederland worden

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt onderzocht of Keyrail het beheer en de capaciteitsverdeling van het gehele spoorgoederenvervoer in Nederland op zich kan nemen. Andersom wordt gekeken of er taken van Keyrail bij ProRail kunnen worden neergelegd. Keyrail moet hiermee het spoorgoederenloket van Nederland worden. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan de wens van de Nederlandse spoorgoederenvervoerders in Nederland.

Keyrail is nu alleen verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud, de verkeersleiding en de capaciteitsverdeling van de Betuweroute. ProRail is verantwoordelijk voor het overige spoorgoederenvervoer in Nederland. Nu wordt onderzocht op welke manier het spoorgoederenvervoer opnieuw ingedeeld kan worden.

Eén contractpartij

Woordvoerder Esra Drost van Keyrail: “De voordelen van het goederenvervoer in een hand is onder andere dat vervoerders nog maar met één contractpartij te maken heeft, in plaats van met twee. Dat betekent dus dat ze maar een toegangsovereenkomst hoeven af te sluiten, op één plek capaciteit inkopen en met maar één partij prestatieafspraken maken.”

De komende jaren wordt de Tweede Maasvlakte in gebruik genomen. Ook andere havens hebben de ambitie om te gaan groeien met het spoorgoederenvervoer. Dat houdt in dat er veel meer goederenvervoer via het spoor gaat plaatsvinden.

Een partij

Woordvoerder Ezra Drost van Keyrail: “Verdeling van de goederenstromen over verschillende vervoerwijzen zorgt ervoor dat havens kunnen groeien en bereikbaar blijven. Door één partij aan te wijzen die de regie pakt voor het spoorgoederenvervoer kunnen processen op en rond het spoor beter op elkaar aansluiten en de capaciteit worden vergroot.”

Minister Schultz schreef in juni vorig jaar in een brief naar de Tweede Kamer over haar plannen om Keyrail het goederenloket van Nederland te maken.

Uitvoering

De aandeelhouders van Keyrail bestaande uit ProRail (50 procent), Havenbedrijf Rotterdam (35 procent) en  Haven Amsterdam (15 procent) zijn op dit moment in gesprek met het ministerie over de uitvoering.

Marieke van Gompel

 

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.