Aanvalsplan voor concurrentiepositie spoorgoederenvervoer

Nederland moet zijn concurrentiepositie in het spoorgoederenvervoer terugwinnen. Om dit te kunnen realiseren komt KNV Spoorgoederenvervoer met een aanvalsplan. Vervoerders, infrastructuurbeheerders, haven en overheid worden uitgenodigd om aan dit gezamenlijk plan mee te werken om groei voor het spoorgoederenvervoer in Nederland te realiseren. Dat is donderdag bekendgemaakt bij de ledenvergadering van de branchevereniging.

In het aanvalsplan moet de concurrentiepositie van het Nederlandse spoorgoederenvervoer worden vastgesteld en maatregelen worden opgenomen die ervoor zorgen dat Nederland haar positie op de markt terugwint. KNV denkt daarbij aan toekomstige ontwikkelingen in de gebruiksvergoedingen, de benutting van spoorcapaciteit en wet- en regelgeving. Belemmeringen moeten worden weggenomen, zodat een duurzame groei mogelijk is. De tarieven moeten concurrerend worden en de spoorinfrastructuur moet optimaal worden gebruikt.

Bevriezen tarieven

Om in 2013 de situatie weer onder controle te krijgen verwacht KNV dat de tarieven voor gebruik van het spoor op het Gemengde Net in 2013 zullen worden bevroren.

Het teruglopende spoorgoederenvervoer vormt een bedreiging voor de concurrentiepositie van de Nederlandse havens. Dit is met name het gevolg van de eraan verbonden kosten, die volgens KNV Spoorgoederenvervoer in Nederland sneller zijn gestegen dan in omringende landen.

Routes buiten Nederland om

De belangenvereniging signaleert dat spoorgoederenvervoerders uit andere landen de routes vanuit het Europese achterland buiten Nederland om laten lopen. Dit komt omdat de kosten van het spoorgoederenvervoer in ons land de afgelopen jaren flink zijn toegenomen. De tarieven zijn tussen 2006 en 2011 ruim verdrievoudigd (van 0,80 naar 2,50 euro per treinkilometer).

KNV merkt daarna dat er problemen zijn met het inplannen van ad oc goederentreinen. De spooraannemers van KNV zouden hier grote hinder van ondervinden.

Verlenning voorzitterschap

Tijdens de algemene ledenvergadering werd verder bekend dat de zittingstermijn van Paul van Lede, de bestuursvoorzitter van KNV Spoorgoederenvervoer, met drie jaar is verlengd.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.