Goederentrein

D66: geen intensivering goederenvervoer IJssellijn

D66 heeft in het verkiezingsprogramma opgenomen dat de partij tegen de intensivering van het goederenvervoer over de IJssellijn en de Twentekanaallijn is. Volgens de partij moeten alternatieven als de Betuweroute en vervoer over water eerst worden benut.

Alleen wanneer acceptabele oplossingen gevonden worden met betrekking tot trillingshinder, geluidsoverlast, veiligheid, bereikbaarheid en toerisme is uitbreiding van het goederenvervoer mogelijk, vindt D66. De IJssellijn vormt de verbinding tussen Zwolle, Deventer, Zutphen en Arnhem. De Twentekanaallijn verbindt Zutphen, Lochem, Goor, Delden en Hengelo.

Programma Hoogfrequent Spoor

Krista den Hertog, fractievoorzitter D66 van Rheden, vindt het belangrijk dat haar partij het onderwerp in het verkiezingsprogramma heeft opgenomen. De plannen van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu stellen haar niet gerust. “Het terugdraaien van de plannen voor het spoorgoederenvervoer door Oost-Nederland kan door het D66-standpunt een belangrijk onderwerp worden bij de kabinetsformatie”. De IJssellijn loopt door de gemeente Rheden.

De plannen voor de goederenroutering Oost-Nederland maken deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het Programma Hoogfrequent Spoor moet de sporen in Nederland voorbereiden op de groei van het personen- en goederenvervoer.

Lees ook:
Minister sust zorgen over Programma Hoogfrequent Spoor

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.