Arriva-trein Maastricht

Acht weken geen sneltreinen op Maastricht-Heerlen door ETCS-test

Een Arriva-trein op station Maastricht. Jeroen Baldwin / SpoorPro

Vanaf maandag 11 december rijden er tot uiterlijk eind januari 2024 geen sneltreinen tussen Maastricht en Heerlen. In plaats daarvan rijden er twee keer per uur snelbussen. Dat heeft te maken met testritten die vervoerder Arriva uitvoert voor de nieuwe drielandenlijn Luik-Maastricht-Heerlen-Aken. De stoptreinen op dat traject blijven wel rijden, twee keer per uur volgens de normale dienstregeling, zo maakt Arriva bekend.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: ANP

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Acht weken geen sneltreinen op Maastricht-Heerlen door ETCS-test”

Marc Busio|06.12.23|12:06

Volgens mij rijden er al maandenlang nauwelijks sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht vanwege personeelsgebrek. Alleen al om die reden zal die Drielandentrein nooit wat gaan worden en anders sneuvelt ie wel in de volgende aanbestedingsronde. Met al dat geld dat de provincie Limburg in de elektrificatie van de Maaslijn steekt denk ik niet dat ze nog veel overhouden voor grensoverschrijdend treinverkeer.

A C F Sierts|06.12.23|12:51

Feitelijk onjuist. Er wordt in NL al meer dan 10 jaar volledig op ERTMS/ETCS gereden. Als eerste op de Betuweroute, en daarna volgden bij het personenvervoer al snel de HSL-Zuid en Zevenaar – Duitse Grens.

Pieter Aaldring|07.12.23|12:04

Het Europese treinbeveiligingssysteem heet ERTMS en ETCS is daar een onderdeel van. Het is onjuist om te stellen dat we het in NL hebben over ERTMS en in Europa over ETCS. Ik zou check even met google wat ERTMS is; het best een lastig onderwerp nl.

A C F Sierts|13.12.23|10:23

Niet juist Pieter Aaldring. ERTMS is een technisch beleidsprogramma om te komen tot interoperabiliteit op het gebied van treinbesturing. ERTMS is, plat gezegd, niets meer dan specificatie en beleid, oftewel papier.
ERTMS kan je dus niet fysiek installeren.
Aparatuur op basis van GSM-R en ETCS wel. Dat is de reden waarom iedereen in Europa spreekt over ETCS. Alleen in Nederland spreekt men foutief over invoering invoering van ERTMS. Heeft u wel ‘es beleid in de baan of de trein geinstalleerd ;-?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.