Goederentrein, spoorlijn, Betuweroute, foto: @Jan van der Vaart

‘Automatisch rijden op het spoor is geen utopie’

Automatisch rijden op het spoor, waar ProRail-directeur Pier Eringa onlangs voor pleitte, is geen utopie. Het gebeurt al op grote schaal bij metrosystemen. De introductie van het treinbeïnvloedingssysteem ERTMS maakt dit ook voor niet afgesloten spoorsystemen mogelijk. Het is een opmaat naar een meer integraal vervoersysteem waarbij trein en auto elkaar nog meer zullen aanvullen. Dat schrijft senior consultant Michiel Veltman van Ricardo Rail in zijn column voor SpoorPro.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Michiel Veltman

Michiel Veltman is senior consultant spoorbeveiliging bij Royal HaskoningDHV.

3 reacties op “‘Automatisch rijden op het spoor is geen utopie’”

Frank van der Weide|13.04.17|14:04

Toen in een ver verleden, voorafgaande aan de opening van de Zoetermeerlijn een beperkte maar geslaagde proef werd gehouden met (semi-)automatisch rijden onder aansturing van ATB eerste generatie, was het de toenmalige landelijke baas van de machinisten die de technici de vraag stelde: “Spaar ik hier een machinist mee uit?” Het antwoord was: “nee”. Waarop de baas opmerkte: “Wil je hem dan alstublieft zinvol werk laten doen?”

Frank van der Weide|13.04.17|14:04

Waarom deze anekdote? De mens is van nature slecht in voortdurend opletten wanneer er geen acties van hem worden verwacht. Met andere woorden hoe minder er te doen is, hoe lager de oplettendheid. Naast het bezien wat de techniek allemaal kan en welke eisen je daaraan moet stellen, is het analyseren van wat er voor de mens overblijft en hoe die daar mee omgaat minstens even belangrijk. Ik ben dat tot nutoe in geen enkel betoog over automatisch rijden tegengekomen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Automatisch rijden op het spoor is geen utopie’ | SpoorPro.nl
Goederentrein, spoorlijn, Betuweroute, foto: @Jan van der Vaart

‘Automatisch rijden op het spoor is geen utopie’

Automatisch rijden op het spoor, waar ProRail-directeur Pier Eringa onlangs voor pleitte, is geen utopie. Het gebeurt al op grote schaal bij metrosystemen. De introductie van het treinbeïnvloedingssysteem ERTMS maakt dit ook voor niet afgesloten spoorsystemen mogelijk. Het is een opmaat naar een meer integraal vervoersysteem waarbij trein en auto elkaar nog meer zullen aanvullen. Dat schrijft senior consultant Michiel Veltman van Ricardo Rail in zijn column voor SpoorPro.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Michiel Veltman

Michiel Veltman is senior consultant spoorbeveiliging bij Royal HaskoningDHV.

3 reacties op “‘Automatisch rijden op het spoor is geen utopie’”

Frank van der Weide|13.04.17|14:04

Toen in een ver verleden, voorafgaande aan de opening van de Zoetermeerlijn een beperkte maar geslaagde proef werd gehouden met (semi-)automatisch rijden onder aansturing van ATB eerste generatie, was het de toenmalige landelijke baas van de machinisten die de technici de vraag stelde: “Spaar ik hier een machinist mee uit?” Het antwoord was: “nee”. Waarop de baas opmerkte: “Wil je hem dan alstublieft zinvol werk laten doen?”

Frank van der Weide|13.04.17|14:04

Waarom deze anekdote? De mens is van nature slecht in voortdurend opletten wanneer er geen acties van hem worden verwacht. Met andere woorden hoe minder er te doen is, hoe lager de oplettendheid. Naast het bezien wat de techniek allemaal kan en welke eisen je daaraan moet stellen, is het analyseren van wat er voor de mens overblijft en hoe die daar mee omgaat minstens even belangrijk. Ik ben dat tot nutoe in geen enkel betoog over automatisch rijden tegengekomen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.