goederentrein

Havens betrekken bij discussie over spoorgoederencorridors

COLUMN – Nederlandse havens zullen zelf aan het getouwtrek rondom de internationale spoorgoederencorridors in het Europees overleg in Brussel moeten deelnemen. Alleen dan zullen de Europese spoorcorridors voor de Nederlandse havens de gewenste achterland-verbindingen opleveren. Dat zegt directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer.

Lees hieronder zijn column.

Geleidelijk krijgen de spoorcorridors voor goederenvervoer, die voortkomen uit de Europese Verordening (913/2010), hun bestuurlijke vorm en praktische invulling. 

De Europese Verordening heeft als doel internationale spoorgoederencorridors te realiseren die een Europees spoorwegnet voor concurrerend goederenvervoer tot stand brengen. 

Daarbij gaat het om een netwerk van tien corridors waarvan er drie hun oorsprong in Nederland vinden. Dat zijn de verbindingen Rotterdam-Genua, Rotterdam-Warschau en Rotterdam-Lyon.

Spoorgoederenvervoerders

Infrastructuurmanagers, ministeries en vervoerders voeren nu de Verordening samen in de praktijk uit. En dat gaat niet zonder slag of stoot.

 In de vorige vergadering van de Rail User Group van de corridor Rotterdam-Genua in november 2012 in Brussel, sloegen vervoerders met de vuist op tafel.

De voorzittende stafmedewerker van een infrastructuurmanager vond dat vervoerders blij moesten zijn dat ze werden uitgenodigd en dat ze werden gevraagd naar hun mening. 

Vervoerders wezen er verontwaardigd op dat ze nu eindelijk eens als klant en dus niet als gebruiker bediend willen worden. Zij wezen op hun rechten als vastgelegd in de genoemde Europese verordening.

Getouwtrek

Bij onze oosterburen heerst scepsis over de Europese Verordening. Wie gaat er nou eigenlijk over de spoorstaven in Duitsland? De Duitsers zelf of de andere Europeanen? Vanwege de EU Verordening moeten DB Netz en minister Ramsauer ook nog rekening gaan houden met de wensen vanuit Nederland. 

U kunt zich voorstellen dat dat getouwtrek oplevert. Ons ministerie trekt er hard aan, want het Nederlandse havenbelang is immers evident. Maar hoe zit dat met de infrastructuurmanagers, de vervoerders en de havens?

De Nederlandse infrastructuurmanager ProRail kan het opnemen voor haar klanten, die de treinen naar de Nederlandse havens rijden. Maar zover zijn we nog niet, want er moet nog iets geregeld worden over het loket, waardoor de toegang tot spoor in Nederland verkocht gaat worden. 

En trouwens, moet dan ProRail gaan vertellen wat de Duitse collega moet gaan doen? Stel je eens voor, dan gaat straks dat Duitse DB Netz ook nog voorschrijven hoeveel capaciteit ProRail voor goederenvervoer moet inplannen op het traject Arnhem-Oldenzaal.

Spoorcapaciteit

Tot slot een specifiek Nederlands probleem. Want wie zijn nu die Nederlandse vervoerders, die het recht hebben om aan te schuiven bij die drie Europese corridor vergadertafels? De vervoerders, die in Nederland gebruik maken van het spoor, zijn inmiddels Europese ondernemingen met aandeelhouders in allerlei EU-lidstaten. 

Hun aandeelhouders geven hen geen budget om te gaan lobbyen voor spoorcapaciteit in het belang van Nederlandse havens. Conclusie: Nederlandse havens zullen zelf aan het getouwtrek moeten gaan meedoen. Alleen dan zullen de Europese spoorcorridors voor de Nederlandse havens de gewenste achterland verbindingen opleveren.

Het getouwtrek over de Europese spoorgoederencorridors is begonnen. Nu oppassen dat Nederland niet aan het kortste eind trekt.

Ad Toet, KNV

Ad Toet, directeur KNV Spoorgoederenvervoer

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.