Volle trein

‘Duurdere treinkaartjes, goed idee!’

In de ochtend-, maar ook in de avondspits puilen de treinen vaak uit. Jeroen Baldwin / SpoorPro

NS heeft een proefballonnetje opgelaten. De van oudsher grootste vervoerder in de spoorwereld wil vanaf 2026 de treinkaartjes voor reizen in de spits duurder maken. “Dat is een goed idee” zegt deskundige Jeroen Borst in het NPO1-radioprogramma Praatjesmakers. Borst weet waarover hij spreekt, want in het dagelijks leven is hij Clustermanager Maatschappelijke Impact voor Bereikbaarheid en Leefbaarheid bij TNO.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

6 reacties op “‘Duurdere treinkaartjes, goed idee!’”

A C F Sierts|04.07.23|10:02

Wat we hier in alle glorie weer es glashelder zien, is dat de meeste zogenaamde ‘vervoersysteemdeskundigen’ een klantgerichtheid van minder dan nul hebben. En dat zie & merk je elke dag als klant – en als ex-klant. Het klantautisme in spoor & OV is allesverpletterend.

Marc Busio|04.07.23|10:45

De meest effectieve manier om de spits te ontlasten is het later laten beginnen van lessen en colleges aan onderwijsinstellingen. Met de OV-studentenkaart gratis reizen in de spits is niet vol te houden als je andere reizigers daardoor nog meer gaat laten betalen. Met enige flexibiliteit moet het mogelijk zijn om 10.00 of 10.30 u. als aanvangstijd te nemen en de laatste colleges te laten eindigen als de avondspits op zijn eind loopt. Ook het onderwijspersoneel kan dan buiten de spits reizen.

Pat Rick|04.07.23|10:58

De heren zitten vast in het idee dat hoofdspoor de capaciteit moet leveren. Men kan beter de metronetwerken van A’dam en R’dam-DH uitbouwen. Metro is veel flexibeler, frequenter en goedkoper (per km of rit) en nodig bij grote evenementen (WK, OS, F1, concerten, zeker als deze gelijktijdig zijn). Met meer metrolijen kan het NS-materieel dat vrijkomt op andere plaatsen inzetten. Kijk naar andere metropolen: metro en Parijs heeft bovendien RER. Brussel bouwt nu een nieuwe metrolijn, net als Londen.

Serge Jong|06.07.23|01:15

Zo zien we alweer dat privatisering compleet alles om zeep helpt. De NS is compleet het spoor zoek, alles wat ze hebben is een arsenaal aan excuses. Smeken om geld bij de overheid en totaal geen service verlenen. Bedankt voor alle door de NS gecreëerde files. Tickets in de spits gratis maken en de boel nationaliseren gaat een heleboel helpen om mensen uit de auto te halen, niet door meer voor een al veel te dure ticket te vragen!

Derk Van Dorth|07.07.23|23:41

BTW van het OV (en groente en fruit)

A C F Sierts|11.08.23|23:29

@ Serge: hoe bedoelt u dat, nationaliseren? NS is nooit geprivatiseerd, het is nog steeds een 100% staatsbedrijf met D66-politici in de top en een oud-topambtenaar als directeur Innovatie. De oerdegelijke & zeer terzake kundige NS-directeuren van de vorige eeuw draaien zich in hun graf om.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Duurdere treinkaartjes, goed idee!’ | SpoorPro.nl
Volle trein

‘Duurdere treinkaartjes, goed idee!’

In de ochtend-, maar ook in de avondspits puilen de treinen vaak uit. Jeroen Baldwin / SpoorPro

NS heeft een proefballonnetje opgelaten. De van oudsher grootste vervoerder in de spoorwereld wil vanaf 2026 de treinkaartjes voor reizen in de spits duurder maken. “Dat is een goed idee” zegt deskundige Jeroen Borst in het NPO1-radioprogramma Praatjesmakers. Borst weet waarover hij spreekt, want in het dagelijks leven is hij Clustermanager Maatschappelijke Impact voor Bereikbaarheid en Leefbaarheid bij TNO.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

6 reacties op “‘Duurdere treinkaartjes, goed idee!’”

A C F Sierts|04.07.23|10:02

Wat we hier in alle glorie weer es glashelder zien, is dat de meeste zogenaamde ‘vervoersysteemdeskundigen’ een klantgerichtheid van minder dan nul hebben. En dat zie & merk je elke dag als klant – en als ex-klant. Het klantautisme in spoor & OV is allesverpletterend.

Marc Busio|04.07.23|10:45

De meest effectieve manier om de spits te ontlasten is het later laten beginnen van lessen en colleges aan onderwijsinstellingen. Met de OV-studentenkaart gratis reizen in de spits is niet vol te houden als je andere reizigers daardoor nog meer gaat laten betalen. Met enige flexibiliteit moet het mogelijk zijn om 10.00 of 10.30 u. als aanvangstijd te nemen en de laatste colleges te laten eindigen als de avondspits op zijn eind loopt. Ook het onderwijspersoneel kan dan buiten de spits reizen.

Pat Rick|04.07.23|10:58

De heren zitten vast in het idee dat hoofdspoor de capaciteit moet leveren. Men kan beter de metronetwerken van A’dam en R’dam-DH uitbouwen. Metro is veel flexibeler, frequenter en goedkoper (per km of rit) en nodig bij grote evenementen (WK, OS, F1, concerten, zeker als deze gelijktijdig zijn). Met meer metrolijen kan het NS-materieel dat vrijkomt op andere plaatsen inzetten. Kijk naar andere metropolen: metro en Parijs heeft bovendien RER. Brussel bouwt nu een nieuwe metrolijn, net als Londen.

Serge Jong|06.07.23|01:15

Zo zien we alweer dat privatisering compleet alles om zeep helpt. De NS is compleet het spoor zoek, alles wat ze hebben is een arsenaal aan excuses. Smeken om geld bij de overheid en totaal geen service verlenen. Bedankt voor alle door de NS gecreëerde files. Tickets in de spits gratis maken en de boel nationaliseren gaat een heleboel helpen om mensen uit de auto te halen, niet door meer voor een al veel te dure ticket te vragen!

Derk Van Dorth|07.07.23|23:41

BTW van het OV (en groente en fruit)

A C F Sierts|11.08.23|23:29

@ Serge: hoe bedoelt u dat, nationaliseren? NS is nooit geprivatiseerd, het is nog steeds een 100% staatsbedrijf met D66-politici in de top en een oud-topambtenaar als directeur Innovatie. De oerdegelijke & zeer terzake kundige NS-directeuren van de vorige eeuw draaien zich in hun graf om.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.