VIRM dubbeldekker

Snellere dienst Leeuwarden-Zwolle-Lelystad en tienminutentreinen speerpunten van dienstregeling 2024

De huidige overstap van 25 minuten in Zwolle tussen Leeuwarden en Dronten / Kampen Zuid verdwijnt, als het aan NS ligt. 2022, Marieke van Gompel / ProMedia

De contouren voor de dienstregeling van 2024 zijn woensdag bekendgemaakt. Het is niet de dienstregeling waarop de vervoerder had gehoopt, zo schrijft de NS in de adviesaanvraag voor de nieuwe dienstregeling. Dit vanwege onzekerheid over de reisbehoefte van mensen en het personeelstekort binnen de eigen organisatie. Het goede nieuws zijn de voorstellen voor een snellere reis op het traject Leeuwarden-Zwolle- Lelystad en tussen Amsterdam en Berlijn, als ook voor behoud van het aanbod aan tienminutentreinen. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is verslaggever, journalist en redacteur voor OVPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

4 reacties op “Snellere dienst Leeuwarden-Zwolle-Lelystad en tienminutentreinen speerpunten van dienstregeling 2024”

Arjan Krabbenbos|09.02.23|17:15

Blijft het bij NS of komt Arriva hier ook deels rijden? Zijn er ook weer mogelijke nieuwe nachttreinen in het komende jaar? Gaan er in de toekomst nog treinen van de Valleilijn doorrijden naar Arnhem Centraal en Amersfoort Centraal? Komt er weer een dagelijkse trein Winterswijk/ Oldenzaal Zutphen Apeldoorn? En komt Arriva nog met een trein tussen Zutphen en Apeldoorn naar Amersfoort Centraal? Verandert de huidige verbinding Duitsland/ België qua frequentie?

Marc Busio|10.02.23|10:12

Het antwoord op al deze vragen is ‘nee’ en de reden is eenvoudig: op deze trajecten is geen reizigersgroei te verwachten. Dat is alleen in de Randstad het geval en in het gunstigste geval zullen daar treinen terugkeren die in de huidige dienstregeling zijn geschrapt. Het noorden, oosten en zuiden van het land kunnen zich maar het beste voorbereiden op een verdere verschraling omdat de provincies flink zullen gaan snijden in de ritten op de regionale lijnen, gezien de sterk gestegen kosten.

A C F Sierts|10.02.23|13:27

@redactie: de kop van dit artikel is toch wel enigszinds misleiden, omdat nu heel sterk de suggestie wordt gewekt dat de verbinding tussen Leeuwarden en Lelystad sneller wordt. Maar dat is dus niet zo. Wat er gaat gebeuren is dat dat de bestaande stopdienst van Den Haag via Lelystad naar Zwolle niet meer verder rijdt dan Lelystad, en dat ter vervanging de bestaande stopper Lw-Zl doorrijdt naar Lelystad. De Intercity (en daarmee de verbinding) wordt dus helemaal niet sneller, alleen de stopper.

Illya Vaes|10.02.23|14:52

Tussen Arnhem en Utrecht was het tot nu toe nu juist NIET een “tienminutentrein” maar zes treinen per uur die slecht gespreid waren en dus niet voldoen aan het criterium voor “spoorboekloos rEIZen” (nooit meer dan 10 minuten hoeven wachten als je spontaan aanwipt).
Wie weet wordt het in drgl 2024 beter (I’m not holding my breath though…).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Snellere dienst Leeuwarden-Zwolle-Lelystad en tienminutentreinen speerpunten van dienstregeling 2024 | SpoorPro.nl
VIRM dubbeldekker

Snellere dienst Leeuwarden-Zwolle-Lelystad en tienminutentreinen speerpunten van dienstregeling 2024

De huidige overstap van 25 minuten in Zwolle tussen Leeuwarden en Dronten / Kampen Zuid verdwijnt, als het aan NS ligt. 2022, Marieke van Gompel / ProMedia

De contouren voor de dienstregeling van 2024 zijn woensdag bekendgemaakt. Het is niet de dienstregeling waarop de vervoerder had gehoopt, zo schrijft de NS in de adviesaanvraag voor de nieuwe dienstregeling. Dit vanwege onzekerheid over de reisbehoefte van mensen en het personeelstekort binnen de eigen organisatie. Het goede nieuws zijn de voorstellen voor een snellere reis op het traject Leeuwarden-Zwolle- Lelystad en tussen Amsterdam en Berlijn, als ook voor behoud van het aanbod aan tienminutentreinen. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is verslaggever, journalist en redacteur voor OVPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

4 reacties op “Snellere dienst Leeuwarden-Zwolle-Lelystad en tienminutentreinen speerpunten van dienstregeling 2024”

Arjan Krabbenbos|09.02.23|17:15

Blijft het bij NS of komt Arriva hier ook deels rijden? Zijn er ook weer mogelijke nieuwe nachttreinen in het komende jaar? Gaan er in de toekomst nog treinen van de Valleilijn doorrijden naar Arnhem Centraal en Amersfoort Centraal? Komt er weer een dagelijkse trein Winterswijk/ Oldenzaal Zutphen Apeldoorn? En komt Arriva nog met een trein tussen Zutphen en Apeldoorn naar Amersfoort Centraal? Verandert de huidige verbinding Duitsland/ België qua frequentie?

Marc Busio|10.02.23|10:12

Het antwoord op al deze vragen is ‘nee’ en de reden is eenvoudig: op deze trajecten is geen reizigersgroei te verwachten. Dat is alleen in de Randstad het geval en in het gunstigste geval zullen daar treinen terugkeren die in de huidige dienstregeling zijn geschrapt. Het noorden, oosten en zuiden van het land kunnen zich maar het beste voorbereiden op een verdere verschraling omdat de provincies flink zullen gaan snijden in de ritten op de regionale lijnen, gezien de sterk gestegen kosten.

A C F Sierts|10.02.23|13:27

@redactie: de kop van dit artikel is toch wel enigszinds misleiden, omdat nu heel sterk de suggestie wordt gewekt dat de verbinding tussen Leeuwarden en Lelystad sneller wordt. Maar dat is dus niet zo. Wat er gaat gebeuren is dat dat de bestaande stopdienst van Den Haag via Lelystad naar Zwolle niet meer verder rijdt dan Lelystad, en dat ter vervanging de bestaande stopper Lw-Zl doorrijdt naar Lelystad. De Intercity (en daarmee de verbinding) wordt dus helemaal niet sneller, alleen de stopper.

Illya Vaes|10.02.23|14:52

Tussen Arnhem en Utrecht was het tot nu toe nu juist NIET een “tienminutentrein” maar zes treinen per uur die slecht gespreid waren en dus niet voldoen aan het criterium voor “spoorboekloos rEIZen” (nooit meer dan 10 minuten hoeven wachten als je spontaan aanwipt).
Wie weet wordt het in drgl 2024 beter (I’m not holding my breath though…).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.