
Spoorsector blijft natuurherstelwet waarschijnlijk bespaard
LTO Nederland, werkgeversorganisatie VNO-NCW en MKB Nederland zien geen heil in de natuurherstelwet die in Brussel in de maak is. “Hier is stikstof niets bij”, zo stellen de organisaties. Ingenieursbureau Arcadis stuurde het kabinet al een brandbrief naar aanleiding van een quickscan en ook minister Christianne van der Wal van Natuur en Stikstof ziet de natuurherstelwet er liever niet komen. Partijen kunnen gerust zijn: vorige week stemde de commissie-Landbouw in het Europees Parlement al tegen de natuurherstelwet.
“De Europese Commissie kan ons willen sussen, maar het gaat om de uitwerking van de verordening in een dichtbevolkt land als Nederland”, zei Van de Wal in de Tweede Kamer tijdens een debat met de landbouwcommissie. Ze vreest nog maar eens een “enorme administratieve rompslomp. We moeten straks bijna elke vierkante meter in kaart brengen en continu monitoren op het verslechteringsverbod. Daar hebben we grote zorgen over.” Van der Wal stelt dat er bij invoering van de natuurherstelwet zoals die er nu ligt er dan voor elk denkbaar project een vergunningstelsel nodig zal zijn.
De invoering van de natuurherstelwet kan het Nederlandse bedrijfsleven volledig lam leggen, zo bleek deze week al uit een quick-scan van ingenieursbureau Arcadis. Dit onderzoek werd uitgevoerd op verzoek van het kabinet. Bij de scan werd gekeken naar de effecten die de voorgestelde maatregelen hebben op de natuur, de klimaat- en energietransitie, woningbouw, bedrijvigheid en werkgelegenheid, transport en defensie.
Arcadis kwam naar aanleiding van het onafhankelijke onderzoek tot de conclusie dat “de effecten van de ontwerpverordening op maatschappelijke vraagstukken en ruimtegebruik in ons land groot zijn. De impact van de verordening blijkt groot op ruimtegebruik, veel sectoren, maatschappelijke opgaven als woningbouw, energietransitie en infrastructuur, maar ook op kleinere projecten en ruimtelijke ontwikkelingen. Al deze ontwikkelingen kunnen aanzienlijk ingeperkt of vertraagd worden door hun directe ruimteclaim en vooral ook door externe werking in relatie tot stikstofgevoelige natuur.”
De Nederlandse politiek zit dus niet te wachten op de nieuwe Europese wet. Ook Frankrijk en België zien het wetsvoorstel liefst direct de prullenbak in gaan. Twee subcommissies van het Europees Parlement – van landbouw en visserij – stemden vorige week al tegen. Op 15 juni stemt de ENVI (milieucommissie) en mocht daar niet vóór het wetsvoorstel worden gestemd, dan is het gevaar voorlopig geweken. De kans dat de wet het niet haalt is groot, aangezien ook de liberalen steeds meer naar een stem-tegen neigen. De plenaire stemming in het Europees Parlement staat voor juli gepland.
De natuurherstelwet heeft tot doel de biodiversiteit meer ruimte geven. Tegen 2030 dient tenminste 20 procent van alle land- en zee-oppervlakte in de EU te zijn hersteld, tegen 2050 alle ecosystemen die in moeilijkheden verkeren. Tegenstanders van de wet vrezen dat actiegroepen met de wet in de hand alles zullen ‘stilleggen’. Niet alleen woningbouw, maar ook projecten die moeten bijdragen aan de CO2-reductie, zijn dan van de baan.
Vicevoorzitter van de Europese Commissie Frans Timmermans (PvdA) heeft geen begrip voor de tegenstanders van de wet. “Je kunt niet zeggen: ik steun de Green Deal, maar niet de ambitie tot natuurherstel”, stelde hij vorige week in het Europees Parlement. Toch lijkt Timmermans in dit geval op een pijnlijke nederlaag te worden getrakteerd.
Lees ook:
- Coalitie Anders Reizen legt vliegen aan banden: trein of online
- Timmermans is het ‘spuugzat’: Europese spoorwegen krijgen tot einde van jaar voor ticketingsysteem
- John Voppen: “Europese treindienstregeling zou alles sneller en makkelijker maken”
U las zojuist één van de premium artikelen gratis.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?