Twee weken geen treinen langs Hoogeveen door afronding spoorboog
Op het traject Meppel-Assen rijden van donderdag 8 juni tot en met donderdag 22 juni geen treinen. Gedurende deze twee weken worden namelijk de finale werkzaamheden aan de spoorboog bij Hoogeveen verricht. Deze treinvrije periode ligt al even vast, aangezien ProRail de werkzaamheden per se wil hebben afgerond voordat op 25 juni de TT in Assen verreden wordt. Overigens rijden er tussen zaterdag 3 juni en maandagochtend 5 juni vanwege onderhoud aan het spoor ook geen treinen tussen Meppel en Heerenveen.
De buitendienststelling tussen Meppel en Assen heeft alles te maken met het leggen van de laatste hand aan de spoorboog bij Hoogeveen. Die moet namelijk klaar zijn als op 25 juni de TT van Assen wordt georganiseerd. ProRail hoopt daarom uiterlijk op donderdag 22 juni de werkzaamheden te hebben afgerond. Met de nieuwe spoorboog wordt er een tijdwinst van 1 minuut en 14 seconden geboekt, ten aanzien van de huidige situatie. Voor de huidige spoorboog moeten treinen namelijk hun snelheid verminderen tot 80 kilometer per uur. In de nieuwe situatie kan de bocht met 140 kilometer per uur genomen worden.
De werkzaamheden aan de spoorboog houden wel in dat er twee weken lang geen treinen kunnen rijden tussen Assen en Meppel. ProRail begint aan de klus op 8 juni en wil deze vóór de TT hebben afgerond. “Dan moeten de treinen weer rijden”, stelt ProRail. Normaal gesproken voert de spoorbeheerder dit soort werkzaamheden graag in het weekend uit, maar om alles klaar te hebben vóór de TT in Assen, heeft ProRail dus gekozen voor een buitendienststelling van twee weken.
De verlegging van de spoorboog zou eigenlijk vorig jaar al hebben plaatsgevonden, maar toen kon het karwei geen doorgang vinden omdat ProRail de benodigde materialen niet op tijd binnen had. Dat had toen te maken met de naweeën van corona, waardoor materialen niet of niet op tijd leverbaar waren. Het lukte ProRail toen wel om alle andere werkzaamheden aan en rond het spoor en het station in Hoogeveen af te ronden. Bij de spoorvernieuwing tussen Meppel en Beilen zijn toen het ballastgrind, de dwarsliggers en spoorstaven vervangen
Komend weekend rijden er geen treinen op het traject Meppel-Heerenveen. “Gedurende deze buitendienststelling van het traject Meppel-Heerenveen vindt er spoorvernieuwing plaats”, aldus woordvoerder Mirjam de Witte van ProRail. “Dat is dus gepland onderhoud.” De extra reistijd tussen Meppel – Heerenveen – Leeuwarden wordt geschat op 30 minuten.
De extra reistijd op het traject tussen Assen en Meppel wordt op 45 minuten geschat. Voor een tripje van Groningen naar Zwolle of vice versa adviseert de NS om via Leeuwarden te reizen. Tussen Leeuwarden en Groningen rijdt Arriva, maar in deze periode is ook het NS-vervoersbewijs ook geldig op dat traject. Uitchecken bij NS en inchecken bij Arriva is derhalve niet nodig gedurende deze periode.
Lees ook:
- Vlak voor de TT (eindelijk) met 140 over de spoorboog bij Hoogeveen
- VolkerRail gaat spoorboog Hoogeveen verleggen
- Eén miljard euro voor verbetering spoor Noord-Nederland
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Twee weken geen treinen voor twee minuten tijdwinst in de nabije toekomst: de reizigers moeten er wat voor over hebben!
@ Marc: je moet niet redeneren vanuit de verkeerstechnische details, maar vanuit de klant. Dan blijkt plotsklaps dat deze 1,5 minuut precies het verschil maakt tussen WEL of net niet kunnen halen van de aansluitende trein. Dan scheelt het 30 of 60 minuten !!!
Verder levert deze maatregel een gigantische energiebesparing op, die nog veel groter is dan ‘sec’ onnodig afremmen & vervolgens weer aanzetten van 80 naar 140 km/u. De grotere rijtijdmarge betekent immers ook veel vaker ‘ lang uitrollen’