Brabantroute

Oosterhoutse wethouder om tekst en uitleg gevraagd over spoorveiligheid Dorst

Dorst ligt aan de Brabantroute, waarover de komende jaren nog meer goederenvervoer zal plaatsvinden. J.Bakker/Flickr

D66 heeft in de Oosterhoutse gemeenteraad vraagtekens gezet over het bestaan van een calamiteitenplan met betrekking tot de spoorveiligheid in Dorst. De partij wil ook weten of er een ondertunneling wordt onderzocht. Al jarenlang maken inwoners van het Noord-Brabantse Dorst zich zorgen over de veiligheidssituatie bij de spoorwegovergang aan de Spoorstraat.

In de brief, die nu ook op de website van de gemeente Oosterhout is geplaatst, vraagt raadslid Theo van Kuijck aan de Oosterhoutse wethouder Clèmens Piena (Mobiliteit) of de gemeente Oosterhout überhaupt wel een calamiteitenplan klaar heeft liggen dat uitgevoerd kan worden bij incidenten op of rondom het spoor. “Dit gelet op de recente ongevallen op het spoor, de gevreesde explosieve toename van het vrachtvervoer over het spoor via de Brabantlijn en het aandeel van 10 procent van gevaarlijke stoffen van het goederenvervoer”, aldus Kuijck, die wil weten wat het draaiboek is wanneer er bijvoorbeeld chloorgassen of andere reactieve stoffen vrijkomen bij een incident op het spoor van Dorst.

Vanwege de beperkte ontsluiting van Dorst moet volgens Van Kuijck in het geval van een calamiteit rekening worden gehouden met snel verstopte vluchtroutes. D66 wil ook van de wethouder weten of er al calamiteitenoefeningen zijn gedaan en of de gemeente Oosterhout inmiddels in overleg is geweest met Railion Nederland, onderdeel van DB Cargo. In 2022 werd namelijk besloten dat beide partijen met elkaar in gesprek zouden gaan over de verbreding van de overgang aan de Spoorstraat in Dorst. “Destijds is aangegeven dat de door Raillion opgevoerde meerkosten te maken hadden met gederfde inkomsten in verband met het niet kunnen uitvoeren van de dienstregeling ten tijde van de aanpassingswerkzaamheden”, vult Van Kuijck aan.

De oplossing van de gevaarlijke spoorwegovergang is op te lossen met de komst van ondertunneling. Spoorbeheerder ProRail schuift de situatie in Dorst steeds voor zich uit. Eind februari antwoordde ProRail op vragen van SpoorPro dat ze “uiterlijk deze zomer” terug zullen komen om te kijken naar een oplossing voor de veiligheidssituatie in Dorst. D66 vindt het echter allemaal veel te lang duren en roept wethouder Piena op om een Europese subsidie aan te vragen voor het realiseren van een onderdoorgang. “Zeker op het hoogfrequent spoor wat de Brabantlijn is, zou een ongelijkvloerse kruising voor de veiligheid, leefbaarheid en verkeersdoorstroming een enorme verbetering zijn”, besluit Kuijck zijn brief, die hoopt er op te kunnen vertrouwen dat de haalbaarheid van ondertunneling zo snel mogelijk wordt onderzocht.

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

1 reactie op “Oosterhoutse wethouder om tekst en uitleg gevraagd over spoorveiligheid Dorst”

asierts|22.05.23|23:21

Vraagtekens zetten bij de veiligheid van spoorwegovergangen is goed. Nog veel beter is daadwerkelijk actie ondernemen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.