
Rotterdam begint aan één van grootste spoorklussen sinds oplevering station
Overzicht op een perron en het spoor op station Rotterdam Centraal. Jan Geerling / Wikimedia Commons
Tussen Rotterdam en Schiedam wordt zaterdag begonnen aan omvangrijke spoorwerkzaamheden. Maar liefst vijf weken lang is het PHS-traject het toneel van uitbreiding en aanpassingen aan het spoor. Dit alles zodat er vanaf 2024 een hogere en snellere frequentie van het treinverkeer tussen Rotterdam en Den Haag mogelijk is.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
De opmerking over het afschaffen van de dienstregeling getuigt van een inhoudelijke onnozelheid waar managers en persvoorlichters patent op hebben. Het is heel simpel: hoe hoger de frequentie, hoe groter de noodzaak van een nog extremer stipte dienstuitvoering. Reden: al bij een kleine vertraging neemt het aantal passagiers dat wacht op het perron flink toe, en wordt de vertraging nog groter. Etc etc…
Het doel is niet 8 intercity’s en 6 sprinters *tegelijk* te kunnen laten rijden, maar 8 intercity’s en 6 sprinters *per uur per richting*. Zie bijv. het wijzigings-tracébesluit PHS viersporigheid Rijswijk – Delft-Zuid (2021) waar dat duidelijk in staat.
En Arco Sierts heeft natuurlijk gelijk: de vervoerder (NS) moet met extreme precisie volgens de dienstregeling rijden, zodat de reiziger die dienstregeling niet hoeft te kennen.
En wanneer gaan we nu eens 160 of 180 km/u rijden om ook daar tijdwinst te behalen…benieuwd!
Goede eerste stap, maar treurig dat de viersporigheid tussen Schiedam en Delft Zuid pas zoveel later komt: nu denkt Prorail dat er 14 treinen per uur kunnen rijden zonder elkaar te hinderen: dat vereist een precisie in de dienstregeling die er helaas niet vaak is. Extra snelheid is echt niet nodig trouwens: frequentie is veel belangrijker.
Heb je voor de gein ook eens gekeken hoeveel ander (goederen) vervoer er over dit baanvak gaat?
Kan dit er nog blijven rijden met een hogere bezeting van het station zijn er maar weining doorij mogelijkheden.
Wachten voor de willemspoortunnel. met zware treinen moet de tunnel doorgaand vrij zijn pas weer remmen aan de andere zijde.