Rotterdam Centraal

Rotterdam begint aan één van grootste spoorklussen sinds oplevering station

Overzicht op een perron en het spoor op station Rotterdam Centraal. Jan Geerling / Wikimedia Commons

Tussen Rotterdam en Schiedam wordt zaterdag begonnen aan omvangrijke spoorwerkzaamheden. Maar liefst vijf weken lang is het PHS-traject het toneel van uitbreiding en aanpassingen aan het spoor. Dit alles zodat er vanaf 2024 een hogere en snellere frequentie van het treinverkeer tussen Rotterdam en Den Haag mogelijk is.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

8 reacties op “Rotterdam begint aan één van grootste spoorklussen sinds oplevering station”

A C F Sierts|19.05.23|14:59

De opmerking over het afschaffen van de dienstregeling getuigt van een inhoudelijke onnozelheid waar managers en persvoorlichters patent op hebben. Het is heel simpel: hoe hoger de frequentie, hoe groter de noodzaak van een nog extremer stipte dienstuitvoering. Reden: al bij een kleine vertraging neemt het aantal passagiers dat wacht op het perron flink toe, en wordt de vertraging nog groter. Etc etc…

Charles Ouweland|19.05.23|16:16

Het doel is niet 8 intercity’s en 6 sprinters *tegelijk* te kunnen laten rijden, maar 8 intercity’s en 6 sprinters *per uur per richting*. Zie bijv. het wijzigings-tracébesluit PHS viersporigheid Rijswijk – Delft-Zuid (2021) waar dat duidelijk in staat.

Charles Ouweland|19.05.23|16:19

En Arco Sierts heeft natuurlijk gelijk: de vervoerder (NS) moet met extreme precisie volgens de dienstregeling rijden, zodat de reiziger die dienstregeling niet hoeft te kennen.

Udo Vossen|20.05.23|19:43

En wanneer gaan we nu eens 160 of 180 km/u rijden om ook daar tijdwinst te behalen…benieuwd!

Onno Pruis|22.05.23|08:59

Goede eerste stap, maar treurig dat de viersporigheid tussen Schiedam en Delft Zuid pas zoveel later komt: nu denkt Prorail dat er 14 treinen per uur kunnen rijden zonder elkaar te hinderen: dat vereist een precisie in de dienstregeling die er helaas niet vaak is. Extra snelheid is echt niet nodig trouwens: frequentie is veel belangrijker.

Johan Tromp|23.05.23|12:26

Heb je voor de gein ook eens gekeken hoeveel ander (goederen) vervoer er over dit baanvak gaat?
Kan dit er nog blijven rijden met een hogere bezeting van het station zijn er maar weining doorij mogelijkheden.

Wachten voor de willemspoortunnel. met zware treinen moet de tunnel doorgaand vrij zijn pas weer remmen aan de andere zijde.

Cornelius Koelewijn|26.06.23|10:10

@Johan Tromp: Ik neem aan dat 8 IC’s en 6 Sprinters het volledige reizigerstreinverkeer is op dit baanvak. Verder rijden er bij mijn weten maar twee goederentreinen per dag: een van Beverwijk naar Kijfhoek en een van Kijfhoek naar Beverwijk.

Tip2023|14.07.23|19:17

Als men meer treinen wil inzetten in een korte tijd.
Gaat dat ten kosten van veiligheid.
Ook extreme hebben sneller grip op vervoer.
Steek het geld eens in degelijk onderhoud.
In bv onderhoud.
En goede toegankelijkheid naar het spoor bij calamiteiten.
Over het gehele spoor net werk.
Want daar mankeert het duidelijk het meest aan.
Veiligheid.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rotterdam begint aan één van grootste spoorklussen sinds oplevering station | SpoorPro.nl
Rotterdam Centraal

Rotterdam begint aan één van grootste spoorklussen sinds oplevering station

Overzicht op een perron en het spoor op station Rotterdam Centraal. Jan Geerling / Wikimedia Commons

Tussen Rotterdam en Schiedam wordt zaterdag begonnen aan omvangrijke spoorwerkzaamheden. Maar liefst vijf weken lang is het PHS-traject het toneel van uitbreiding en aanpassingen aan het spoor. Dit alles zodat er vanaf 2024 een hogere en snellere frequentie van het treinverkeer tussen Rotterdam en Den Haag mogelijk is.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

8 reacties op “Rotterdam begint aan één van grootste spoorklussen sinds oplevering station”

A C F Sierts|19.05.23|14:59

De opmerking over het afschaffen van de dienstregeling getuigt van een inhoudelijke onnozelheid waar managers en persvoorlichters patent op hebben. Het is heel simpel: hoe hoger de frequentie, hoe groter de noodzaak van een nog extremer stipte dienstuitvoering. Reden: al bij een kleine vertraging neemt het aantal passagiers dat wacht op het perron flink toe, en wordt de vertraging nog groter. Etc etc…

Charles Ouweland|19.05.23|16:16

Het doel is niet 8 intercity’s en 6 sprinters *tegelijk* te kunnen laten rijden, maar 8 intercity’s en 6 sprinters *per uur per richting*. Zie bijv. het wijzigings-tracébesluit PHS viersporigheid Rijswijk – Delft-Zuid (2021) waar dat duidelijk in staat.

Charles Ouweland|19.05.23|16:19

En Arco Sierts heeft natuurlijk gelijk: de vervoerder (NS) moet met extreme precisie volgens de dienstregeling rijden, zodat de reiziger die dienstregeling niet hoeft te kennen.

Udo Vossen|20.05.23|19:43

En wanneer gaan we nu eens 160 of 180 km/u rijden om ook daar tijdwinst te behalen…benieuwd!

Onno Pruis|22.05.23|08:59

Goede eerste stap, maar treurig dat de viersporigheid tussen Schiedam en Delft Zuid pas zoveel later komt: nu denkt Prorail dat er 14 treinen per uur kunnen rijden zonder elkaar te hinderen: dat vereist een precisie in de dienstregeling die er helaas niet vaak is. Extra snelheid is echt niet nodig trouwens: frequentie is veel belangrijker.

Johan Tromp|23.05.23|12:26

Heb je voor de gein ook eens gekeken hoeveel ander (goederen) vervoer er over dit baanvak gaat?
Kan dit er nog blijven rijden met een hogere bezeting van het station zijn er maar weining doorij mogelijkheden.

Wachten voor de willemspoortunnel. met zware treinen moet de tunnel doorgaand vrij zijn pas weer remmen aan de andere zijde.

Cornelius Koelewijn|26.06.23|10:10

@Johan Tromp: Ik neem aan dat 8 IC’s en 6 Sprinters het volledige reizigerstreinverkeer is op dit baanvak. Verder rijden er bij mijn weten maar twee goederentreinen per dag: een van Beverwijk naar Kijfhoek en een van Kijfhoek naar Beverwijk.

Tip2023|14.07.23|19:17

Als men meer treinen wil inzetten in een korte tijd.
Gaat dat ten kosten van veiligheid.
Ook extreme hebben sneller grip op vervoer.
Steek het geld eens in degelijk onderhoud.
In bv onderhoud.
En goede toegankelijkheid naar het spoor bij calamiteiten.
Over het gehele spoor net werk.
Want daar mankeert het duidelijk het meest aan.
Veiligheid.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.