Ede-Wageningen

Plaatsing dakdelen station Ede-Wageningen waar spektakelstuk

Nadat het eerste dakdeel vrijdagmorgen werd gehesen, wordt het tweede dakdeel met precisie op zijn plek getakeld. Kenneth Steffers / ProMedia Group

Het afgelopen weekend zijn er bijzondere werkzaamheden verricht aan het nieuwe station van Ede-Wageningen. Vrijdagochtend werd het eerste deel van de perronoverkapping geplaatst. Sinds zondag vormen elf van de in totaal 23 perronkappen al voor een droog dak boven het station in de Gelderse provincie. SpoorPro was er bij op het moment dat het tweede dakdeel werd geplaatst.

Het plaatsen van de perronkappen vormt het sleutelstuk van de bouw van het nieuwe station. Met een capaciteit van één dakdeel per vijf uur, wordt het spoorwegstation in Ede, gelegen aan de spoorlijn Utrecht – Arnhem, geheel nieuw opgebouwd naast het huidige treinstation, dat later wordt afgebroken. De totale dakconstructie bestaat uit 23 delen in driehoekige vorm. Elke driehoek bestaat weer uit drie houten liggers met een lengte van 27 meter. In een driehoek zijn 36 kleinere driehoekjes verwerkt. De gelamineerde houten liggers van vurenhout wegen 9.000 kilo per stuk.

9.000 kilo

Pepijn Boekhorst, bestuursadviseur en woordvoerder van de Edese wethouder Peter de Pater (GemeenteBelangen), rekende zelf uit in welk perspectief we de 9.000 kilo wegende dakdelen moeten plaatsen. “Eėn dakdeel weegt ongeveer even zwaar als een paar auto’s”, aldus Boekhorst. “Dat wil dus zeggen dat de hijskraan een gewicht ter vergelijking van tachtig auto’s tegelijk kan optillen.” Peter de Pater, de verantwoordelijke wethouder in kwestie, komt op zijn vrije dag ook nog even langs gefietst om een glimp op te vangen van de bijzondere hijsklus. “Dan bedoelen we gemiddelde fossiele auto’s, geen elektrische, want die wegen minder zwaar.”

De totale nieuwe sporenkap zal circa 50 meter breed en 180 meter lang worden. Bij elkaar opgeteld zal het totale dak straks ruim 1.400.000 kilo wegen. De dakdelen worden elk met een enorme speciale hijskraan voorzichtig en minutieus op de kolommen geplaatst. Om deze klus te klaren zijn de perronkappen van tevoren al opgebouwd op het bouwterrein. De verlichting en de elektriciteit zitten al in de kappen verwerkt. Daardoor was het de afgelopen drie dagen mogelijk om de eerste 11 kappen in een kort tijdsbestek van één weekend te plaatsen.

Eén uur hijsen per dakdeel

“Het duurt ongeveer een halfuur om een dakdeel op zijn plek te hijsen”, legt Boekhorst uit. “Het daaropvolgende half uur zakken de kabels van de hijskraan met precisie naar beneden om het dakdeel op het fundament te plaatsen.” Ondanks dat de bouw van het nieuwe station van Ede-Wageningen de afgelopen jaren de nodige vertraging heeft opgelopen, kan er na het plaatsen van de dakdelen straks eindelijk worden begonnen aan de afsluitende fase van het bouwproject EdesPoort.

“Volgend jaar wordt het oude station afgebroken. Op die plek zal er veel ruimte komen voor extra groen”, zegt Boekhorst. Ondertussen fietst een mopperende buurtbewoner rondjes om uit te vinden hoe hij bij zijn moestuintje kan komen. “Het is een mooi project hier, maar de hele spoorzone is afgezet en ik kan daardoor tot maandag niet eens bij mijn moestuin kan komen, dat gaat er bij mij niet in”, stelt de hobbytuinder, die dan wel weer onder de indruk is van de kolossale omvang van de gigantische houten perronkappen.

Het bleek uiteindelijk nog een behoorlijke race tegen de klok om ervoor te zorgen dat elf van de 23 perronkappen voor zondagavond werden geplaatst. Maar, het is gelukt, verzekert de gemeente Ede tegenover SpoorPro. “We moesten er gewoon voor zorgen dat de treinen vanaf maandag weer volgens planning zouden rijden. Binnenkort beginnen we met het plaatsen van de overige twaalf perronkappen op het nieuwe station.”

Ede-Wageningen
Een tweede dakdeel wordt over de nieuwe fiets- en reizigerstunnel gehesen.
Ede-Wageningen
De omgeving van het nieuw te bouwen station Ede-Wageningen is verandert in een gigantische bouwput.
Ede-Wageningen
Het hijsen van een dakdeel gezien vanaf de kant van het huidige station Ede-Wageningen.
Ede-Wageningen
Het vooraanzicht van het huidige station Ede-Wageningen dat volgend jaar zal worden gesloopt.
Ede-Wageningen
Zijaanzicht van het huidige station Ede-Wageningen.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

1 reactie op “Plaatsing dakdelen station Ede-Wageningen waar spektakelstuk”

Theo Kats|16.05.23|09:56

De wethouder en zijn woordvoerder moeten wel even terug naar de schoolbanken: 9000 kilo is niet het gewicht van tientallen (laat staan 80) auto’s. Een gemiddelde brandstofauto weegt zo’n 1300-1500 kg, terwijl de gemiddelde elektrische auto zo’n 500 kg zwaarder is (vanwege het accupakket)…

Reageer ook

U bent ingelogd als ""

Indien dit onjuist is, kunt u uitloggen.

Nog maximaal tekens

Plaatsing dakdelen station Ede-Wageningen waar spektakelstuk | SpoorPro.nl
Ede-Wageningen

Plaatsing dakdelen station Ede-Wageningen waar spektakelstuk

Nadat het eerste dakdeel vrijdagmorgen werd gehesen, wordt het tweede dakdeel met precisie op zijn plek getakeld. Kenneth Steffers / ProMedia Group

Het afgelopen weekend zijn er bijzondere werkzaamheden verricht aan het nieuwe station van Ede-Wageningen. Vrijdagochtend werd het eerste deel van de perronoverkapping geplaatst. Sinds zondag vormen elf van de in totaal 23 perronkappen al voor een droog dak boven het station in de Gelderse provincie. SpoorPro was er bij op het moment dat het tweede dakdeel werd geplaatst.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

1 reactie op “Plaatsing dakdelen station Ede-Wageningen waar spektakelstuk”

Theo Kats|16.05.23|09:56

De wethouder en zijn woordvoerder moeten wel even terug naar de schoolbanken: 9000 kilo is niet het gewicht van tientallen (laat staan 80) auto’s. Een gemiddelde brandstofauto weegt zo’n 1300-1500 kg, terwijl de gemiddelde elektrische auto zo’n 500 kg zwaarder is (vanwege het accupakket)…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.