
Ambitie: verbeteringen spoorverbinding Leiden-Utrecht in 2026 gereed
Station Leiden Centraal kan al in 2026 meer reizigers richting Utrecht verwachten.Michiel Verbeek/Creative Commons
Het is de ambitie van de provincie Zuid-Holland en de gemeente Alphen aan de Rijn om de geplande verbeteringen aan het spoor tussen Leiden en Utrecht in 2026 al gereed te hebben. Als het zover is, kunnen er vier treinen per uur van Leiden naar Utrecht en vice versa. De provincie en de stad werken nauw samen met ProRail om deze ambitieuze doelstelling waar te maken.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Ik ben toch wel erg benieuwd hoe het _toevoegen_ van een extra stop ertoe zou moeten leiden dat er een kwartierdienst** gereden kan worden. Daar is 0,0 over te lezen. De plaats ligt al aan dubbelspoor, dus de halte zal niet leiden tot extra kruisingsmogelijkheden. Was er in het verleden in de spits niet al een kwartierdienst?
** hopelijk niet zo’n farce als de 6 treinen per uur die even tussen Utrecht en Arnhem hebben gereden, waar je soms een kwartier moest wachten en vervolgens 5 minuten…
Inderdaad zal ook dit in 2026 een farce blijken te zijn, want je kunt op een enkelsporig lijntje geen betrouwbare kwartierdienst rijden. Dat is al genoegzaam gebleken tussen Arnhem en Doetinchem voor kleine treintjes, laat staan dat het met intercitytreinen gaat lukken.
Er rijdt toch een kwartierdienst in de brede spits? Hoezo pas dan?