De Eurostar op Amsterdam Centraal.

Eurostar-terminal Amsterdam verhuist mogelijk drie keer binnen 10 jaar

Eurostar rijdt nu op de concessie van NS naar Parijs, maar concurrentie ligt op de loer. Erik Swierstra / Wikimedia Commons

Er is al enige tijd het nodige te doen omtrent de Eurostar-terminal in Amsterdam. De eindbestemming van de terminal is al even bekend: station Amsterdam Zuid. Vanaf – op zijn vroegst – 2036 kunnen reizigers daar op de trein stappen die hen binnen 4 uur naar Londen brengt. Vóór het zover is moet de terminal mogelijk nog twee keer verhuizen binnen Amsterdam Centraal.

De Eurostar Departures Terminal bevindt zich momenteel op perron 15b van station Amsterdam Centraal. In de terminal vindt de paspoort-, bagage- en ticketcontrole plaats en nemen de reizigers plaats om te wachten op het vertrek van hun trein. In 2024 gaat perron 15b evenwel op de schop, in het kader van de grootschalige verbouwing van Amsterdam CS die tussen 2022 en 2030 plaatsvindt. Er moest derhalve een nieuwe locatie voor de terminal gevonden worden, anders zou Amsterdam haar directe verbinding met Londen verliezen.

Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat gruwelde bij dat idee en wilde dat er alles op alles gezet werd om een locatie te vinden voor de terminal in Amsterdam Centraal. Dat lukte: eind oktober werd besloten om een tijdelijke Eurostar-terminal te bouwen in de Amstelpassage, gelegen onder het Centraal Station. Groot voordeel: deze circa 1.850 vierkante meter grote locatie biedt de mogelijkheid om het aantal passagiers dat dagelijks vanuit Amsterdam naar Londen vervoerd kan worden bijna te verdubbelen naar zeker 600.

Er is nog even gekeken naar de locatie van de fietsenstalling aan de noordwestkant van het station, maar deze tijdelijke huisvestingsoptie viel al snel af. “Waarschijnlijk niet vergunbaar, aanzienlijk duurder, later te realiseren dan de Amstelpassage, nadelig voor de fietsparkeerbalans op het station en ze heeft geen draagvlak bij Eurostar en de gemeente Amsterdam”, schreef staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen onlangs in een beslisnota over deze optie.

En dus werd er gekozen voor de Amstelpassage. Eind goed, al goed zou je zeggen, maar niets is minder waar.

‘Vertraging en kostenoverschrijding op het PHS project liggen op de loer’

Zo kleven er een aantal belangrijke nadelen aan de verhuizing naar de Amstelpassage, aldus de staatssecretaris. Door deze passage af te sluiten, zal het er tijdens de verbouwing van Amsterdam Centraal voor reizigers niet makkelijker op worden. Heijnen voorziet dat crowd control nodig zal zijn om de verwachte reizigersstromen letterlijk en figuurlijk in goede banen te leiden. Bovendien is de kans aanwezig dat de geplande verhuizing de werkzaamheden aan spoor 15 in de weg zal zitten, met mogelijk “vertraging en kostenoverschrijding op het PHS project en de onderhoudswerkzaamheden” als gevolg.

Daarnaast is het ook nog eens hoogst onwaarschijnlijk dat de terminal in de Amstelpassage op tijd klaar is. “De terminal in de Amstelpassage zal ergens tussen 2024 en 2027 klaar zijn. Er wordt bekeken hoe de huidige voorzieningen zo lang mogelijk gebruikt kunnen worden”, aldus de staatssecretaris in diezelfde nota.

Het zou kunnen dat reizigers straks wel de trein naar Londen op Amsterdam CS kunnen nemen, maar dat de  paspoort- en veiligheidscontrole bij een tussenstop in Brussel moet plaatsvinden. Een andere optie is nog dat men per Thalys naar Brussel reist om daar de Eurostar te nemen: een oplossing waarop geen van betrokken partijen waarschijnlijk op zit te wachten.

“Zo ging dat vroeger, via Brussel”, zegt ProRail-woordvoerder Jeroen Wienen. “Dat willen we niet meer. Ons doel is dat reizigers in Amsterdam door alle controles kunnen gaan en dan direct door naar Londen reizen. We zullen er alles aan doen om dat te waarborgen. Rotterdam als enige opstapplaats in Nederland? Nee, dat is ook geen optie. Dat heeft te maken met capaciteit. Rotterdam Centraal heeft een te kleine capaciteit daarvoor.”

Nieuwe tijdelijke voorzieningen

Een derde optie is een geheel nieuwe voorziening, die gebruikt wordt om de tijd tussen het vertrek van perron 15 en de ingebruikname van de Amstelpassage te overbruggen. Dit zal ervoor zorgen dat “de continuïteit van beveiligd vertrek beter gegarandeerd is”, aldus Heijnen.

Nadelen zijn er ook, schrijft ze. Er moet een derde maal verhuisd worden en de tijdelijke terminal zou een nieuwe investering vragen. Ook de gemeente Amsterdam, NS Internationaal en Eurostar zelf zouden niet warm lopen voor het plan met een extra verhuisbeweging.

De eventuele nieuwe faciliteiten zouden volgens Heijnen maximaal twee jaar in gebruik blijven en een prijskaartje van ongeveer 10 miljoen euro krijgen. Waar die moet komen en/of hoe die voorziening eruit ziet, dat blijft vaag. “Daar zeggen we nu ook niets over”, aldus Wienen. “We hebben een paar ideeën, maar we willen eerst de haalbaarheid daarvan toetsen, voordat ze een eigen leven gaan leiden.”

Om deze drie redenen wordt er nu vooral gekeken naar opties om de voorzieningen op perron 15b zo lang mogelijk in gebruik te houden, met als belangrijkste voordelen dat “dit minder verhuisbewegingen oplevert en maar één investering kent”, besluit Heijnen haar brief.

Eurostar Terminal Amsterdam Centraal Station
De huidige Eurostar-terminal op Amsterdam Centraal

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Eurostar-terminal Amsterdam verhuist mogelijk drie keer binnen 10 jaar”

Derk Van Dorth|12.11.22|17:33

Hopelijk keert men nog terug van de dwaling om naar A’dam Zuid te gaan, toeristen noch zakenmensen willen daar toch heen?

judy boukens|05.03.23|20:23

Is ook niet echt een handig station om naartoe te komen. Amsterdam cs of sloterdijk liggen op een betere locatie.

Reageer ook

U bent ingelogd als ""

Indien dit onjuist is, kunt u uitloggen.

Nog maximaal tekens

Eurostar-terminal Amsterdam verhuist mogelijk drie keer binnen 10 jaar | SpoorPro.nl
De Eurostar op Amsterdam Centraal.

Eurostar-terminal Amsterdam verhuist mogelijk drie keer binnen 10 jaar

Eurostar rijdt nu op de concessie van NS naar Parijs, maar concurrentie ligt op de loer. Erik Swierstra / Wikimedia Commons

Er is al enige tijd het nodige te doen omtrent de Eurostar-terminal in Amsterdam. De eindbestemming van de terminal is al even bekend: station Amsterdam Zuid. Vanaf – op zijn vroegst – 2036 kunnen reizigers daar op de trein stappen die hen binnen 4 uur naar Londen brengt. Vóór het zover is moet de terminal mogelijk nog twee keer verhuizen binnen Amsterdam Centraal.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Eurostar-terminal Amsterdam verhuist mogelijk drie keer binnen 10 jaar”

Derk Van Dorth|12.11.22|17:33

Hopelijk keert men nog terug van de dwaling om naar A’dam Zuid te gaan, toeristen noch zakenmensen willen daar toch heen?

judy boukens|05.03.23|20:23

Is ook niet echt een handig station om naartoe te komen. Amsterdam cs of sloterdijk liggen op een betere locatie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.