Bosch Beton

Station Blerick heeft primeur met proeftuin voor cementloze perronwanden

Station Blerick heeft primeur met proeftuin voor cementloze perronwandenErik Mulder / Bosch Beton

Het station van het Limburgse Blerick geniet een bijzondere primeur: het nieuwe perron bestaat voor een deel uit perronwanden die zijn gemaakt van cementloos beton. Dit deel van het perron geldt voor de komende twee jaar als proeftuin.

Betonleveranciers Bosch Beton BV uit Barneveld en Kemper Beton BV uit Tilburg werden na een aanbesteding door ProRail gekozen om de proeftuin ‘aan te planten’. Het perron van het Blerickse station kent een totale lengte van 335 meter. Twee keer vijf meter daarvan bestaat niet uit het duurzame beton dat Bosch de laatste jaren gebruikt voor het fabriceren van perronwanden, maar uit een speciaal ontwikkeld mengsel waaraan dus geen cement is toegevoegd.

Bosch en Kemper hebben elk hun eigen mengsel ontwikkeld. Over de precieze samenstelling daarvan houden beide bedrijven vanzelfsprekend de kaken op elkaar. “Dat is het geheim van de smid”, lacht Erik Mulder, accountmanager Infra van Bosch Beton. “Vanzelfsprekend zijn ook wij benieuwd hoe deze perrondelen uit de test komen.”

Gedurende de testperiode wordt bekeken hoe deze perrondelen zich houden onder wisselende weersomstandigheden, bij het gebruik van zout bij sneeuw of bevriezing en natuurlijk hoe de algemene duurzaamheid zal blijken te zijn. “Als dat uitpakt zoals we hopen en verwachten hebben we natuurlijk een product voorhanden dat we voor veel meer toepassingen kunnen gaan gebruiken.”

Bosch Beton
De nieuwe perronwanden zijn qua vorm geoptimaliseerd en gemaakt van een nieuw, duurzamer betonmengsel.

Mijlpaal

Bosch is twee jaar geleden al begonnen met de productie van duurzamere perronwanden, ten behoeve van het project Perrons Op Norm (PON) van ProRail. “Veel perrons in Nederland zijn meer dan 40 jaar oud”, zegt Mulder. “Die zijn dus echt aan vervanging toe. De nieuwe perronwanden zijn qua vorm geoptimaliseerd en gemaakt van een nieuw, duurzamer betonmengsel. Bovendien worden ze in lengtes van twee meter geproduceerd in plaats van één meter”, vertelt Mulder. “Dit levert een efficiënter materiaalgebruik op én een besparing in transport, ook gezien het feit dat we inmiddels al duizenden van deze perronwanden hebben uitgeleverd. Maar het cementloze beton gaat natuurlijk nog een stapje verder. We zien dit als een mooie mijlpaal en zijn net als ProRail erg benieuwd naar de uitkomsten.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Jeroen Baldwin

Journalist/redacteur

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.