Station Kleve

Ook Brussel haalt neus op voor heractivering spoorlijn Nijmegen-Kleve

Afkomstig van Wikimedia CommonsRob Dammers / Wikimedia Commons

De treinverbinding tussen Nijmegen en het Duitse Kleve lijkt voorlopig definitief van de baan. Ook vervangend spoorvervoer in de vorm van een lightrail zit er niet in. Leden van de Euroregioraad Rijn-Waal kregen deze update te horen tijdens een werkbezoek aan de Europese Commissie in Brussel.

In het hart van het Europese bestuursorgaan werd aan leden medegedeeld dat de heractivering van de oude spoorlijn tussen Nederland en de Duitse grens niet op de agenda van Brussel staat, schrijft De Gelderlander. SpoorPro kon eerder al melden dat ook staatssecretaris Vivianne Heijnen van het ministerie van IenW geen toekomst ziet in trein- of lightrailvervoer tussen Nijmegen en Kleve. De aanleiding voor Heijnen om hierop te reageren waren Kamervragen die waren gesteld over een mogelijke nieuwe exploitatie van de spoorlijn.

Reizigersaantallen te beperkt

Het ministerie wees afgelopen juli in de beantwoording van de Kamervragen andermaal op onderzoeken van de provincie Gelderland in 2013 en 2018, waaruit zou blijken dat de reizigersaantallen op het traject tussen Nijmegen en Kleve te beperkt zijn voor reactivering van de spoorlijn. Om toch te voorzien in een verbinding tussen beide grenssteden is ervoor gekozen om de busverbinding tussen Groesbeek en Kleve te verbeteren. Langs de oude spoorlijn is onlangs ook een snelfietspad aangelegd die doorloopt tot aan Kleve.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Onderwerpen:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

3 reacties op “Ook Brussel haalt neus op voor heractivering spoorlijn Nijmegen-Kleve”

kees boer|03.10.22|12:45

Een goed alternatief lijkt me basisdienst van twee bussen per uur tussen Nijmegen en Kleef, een via de huidige route,de andere via Groesbeek

A C F Sierts|03.10.22|14:48

“ […] lijkt voorlopig definitief van de naan “ ??? Ja, wat is het nou ???

Ik ben het spoor in ieder geval voorlopig definitief bijster :P

Pat Rick|05.10.22|09:18

@Sierts: de NIMBYs in Groesbeek hebben voorlopig gelijk gekregen. Ze kunnen rustig doorpilsen op de terrassen in het centrum van Groesbeek. ProRail, het ministerie hebben het nu te druk met andere prioriteiten. Maar in de toekomst kan alles nog veranderen…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.