Commissaris Klijnsma vraagt Den Haag om flinke spoorinvesteringen Noord-Nederland
Jetta Klijnsma, Commissaris van de Koning in Drenthe, pleit voor flinke investeringen in het spoor in Noord-Nederland. Klijnsma ziet dat de provincie Drenthe steeds meer in trek raakt onder mensen die de drukte van de Randstad zat zijn. Maar om het behapbaar te houden zijn er wel investeringen nodig in de spoorverbinding tussen Drenthe en het westen, zei Klijnsma in het radioprogramma Spraakmakers (KRO-NCRV).
De coronapandemie heeft volgens Klijnsma heel wat veranderd op werkgerelateerd gebied. Veel mensen zijn -ook nu- meer thuis gaan werken en hoeven soms nog maar een enkele keer per week op kantoor te verschijnen. Daardoor is het aantrekkelijker geworden om de Randstad als woonplek in te ruilen voor een ruimer huis met tuin in de provincie. Klijnsma: “Dan gaan we in Drenthe wonen en in het westen werken. Dat is nu een mogelijkheid.”
Maar, zo stelt Klijnsma: “Dan moeten we er ook voor zorgen dat mensen van A naar B kunnen komen en Den Haag moet eens geen werkgelegenheid bij ons wegtrekken.” Als voorbeeld noemt de Klijnsma de kazerne van Assen dat op de nominatielijst stond om gesloten te worden. Daar lijkt de staatssecretaris van Defensie inmiddels op terug te komen vanwege kritiek op dat besluit vanuit de Tweede Kamer.
Klijnsma’s wensenlijst voor spoorinvesteringen
Klijnsma noemt de heroverweging om de kazerne in Assen open te houden “fijn” nieuws, maar zegt ook: “Wij zeggen als de provincies Groningen, Friesland en Drenthe dat we ze (Den Haag – red.) daarbij zullen helpen. Maar dan moet je ons ook de middelen geven én snelle treinverbindingen. Wij willen een Lelylijn en wij willen verbetering op het bestaande spoor. Alles gaat nu via Meppel en als Meppel eruit ligt, liggen Leeuwarden, Groningen en Assen er ook uit. Dus: versnelling op het bestaande spoor en een beetje snel a.u.b.”
Klijnsma tot slot: “Wij willen ook een Nedersaksenlijn, want die kan het hele oosten ontsluiten en dan kunnen we langs die Nedersaksenlijn huizen bouwen en dat is voor heel Nederland hartstikke goed.”
Lees ook:
- Nieuwe fase in Lelylijn: MIRT-onderzoek ingesteld
- Initiatiefgroep Lelylijn: “2038 duurt te lang, we moeten er nu wel echt voor gaan”
- Staatssecretaris: resultaten haalbaarheidsstudie Lelylijn volgen eind dit jaar
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
De volgende bedelaar.
@Rolf: feit is wel dat het Noorden beter moet worden verbonden. En dit is ook goed voor de Randstad en niet alleen voor het Noorden. Uitbreiden binnen de Randstad is namelijk ontzettend duur, terwijl dat veel goedkoper kan in het Noorden. De arbeidsmarkt in de Randstad is overspannen, terwijl Lelystad/Emmeloord verlichting kunnen bieden. Mensen kijken alleen naar de uitgaven alsof het gierige boekhouders zijn, maar moeten ook vooruit kijken voordat alles vastloopt
De woningbouwopgave kan makkelijker gerealiseerd worden met bouwen in Zuid-Friesland, Groningen en Drenthe. Goed dat de laatste provincie eindelijk ook het belang van de Nedersaksenlijn inziet, want tot nu toe werd dit altijd afgehouden. Maak van die lijn een moderne lijn met Automatic Train Operation en hergebruik het oude traject om de kosten te drukken. Investeer dat geld in goed materieel, liefst waterstoftreinen met EU-subsidie