raillight-ns-train

Tot 80 procent minder energieverbruik en kosten door innovatieve verlichting van veiligheidspaden

“Het installeren van RailLight® op emplacementen heeft grote voordelen: geen lichtvervuiling, verbeterde veiligheid, tot 80 procent besparing van energiegebruik en kosten, en een lagere CO2 uitstoot “, zegt Peter Mars, exportmanager Europa bij Triolight, het bedrijf achter de innovatie.

“Lichtmasten en spankabels op emplacementen zorgen voor een enorme lichtvervuiling. Dit verhoogt de weerstand vanuit omwonenden en het kan een slechte invloed hebben op het ecosysteem”, zegt Mars.

Uniek aan RailLight is dat het armatuur aan de buitenkant van de spoorstaaf geïnstalleerd wordt. “Het voordeel daarvan is een effectief verlicht veiligheidspad. Het strijklicht van het armatuur vermijdt slagschaduw op de paden, wat de veiligheid van het personeel vergroot”, aldus Mars.

Eenvoudige installatie en onderhoud

Doordat RailLight aan de buitenkant van de spoorstaaf wordt bevestigd, hoeft het emplacement niet spanningsvrij gemaakt te worden. Trajecten worden niet stilgelegd en er hoeven geen extra machines en mankracht ingehuurd te worden. “Zo kunnen er tot wel 100 armaturen per persoon per dag geïnstalleerd worden, met een hoge kosteneffectiviteit. Verder is het armatuur heel eenvoudig los te koppelen en opnieuw te gebruiken”, aldus Mars.

“Voestalpine is enthousiast over RailLight”, geeft Bob van Tiel, Sales Manager Nederland bij Triolight, aan. Voestalpine over RailLight: “Werken in het donker heeft niet altijd de voorkeur. Toch ontkom je er haast niet aan in de railinfra. Het zicht op emplacementen is, zeker in de wintermaanden, vaak slecht. Om ervoor te zorgen dat collega’s veilig kunnen werken én de omgeving weinig tot geen last van lichtvervuiling heeft, zijn wij een samenwerking aangegaan met Triolight. Met het product RailLight, hebben wij weer een mooie uitbreiding in ons aldoor groeiende portfolio”.

Projecten in het buitenland

Ook in Europa wordt RailLight goed ontvangen. Op verzoek van SBB is in Zwitserland een test gedaan met RailLight op een afgelegen traject. Het doel van de test was het toetsen van de ervaring van het personeel met RailLight in vergelijking met lichtmasten. Uit een enquête, die na afloop werd afgenomen, blijkt dat het personeel overwegend positief is over RailLight.

In 2021 won RailLight de publieksprijs van de RailTech Innovation Awards. Sinds de introductie van RailLight zijn er verschillende projecten in Nederland en Frankrijk gerealiseerd. Ook zijn er verschillende mock-ups gemaakt voor Engeland, Zwitserland, Oostenrijk en België. In Nederland is RailLight goedgekeurd door ProRail en de NS.

Triolight is een van de exposanten op RailTech Europe van 21 tot 23 Juni in de Jaarbeurs Utrecht. Op stand 7.019 kun je het product bekijken inclusief de bevestiging ervan op een spoorstaaf en alles te weten komen over de business case. Registreer je hier gratis voor de beurs.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.