Station Antwerpen hal

FNV Spoor is er klaar mee: personeel op IC Brussel belaagd door ‘tuig van de trein’

Het speelt al een paar jaar, maar sinds de lockdown is het verergerd. Personeel van de IC Brussel is de dupe van intimidatie, agressie en geweld. FNV Spoor kaartte het probleem meerdere keren aan bij de NS, maar er is nog geen oplossing gevonden. De vakbond wil dat NS de agressie en het geweld veroordeelt, professionele beveiligers inzet en het effect van de ‘versoepelingen’ afwacht, voordat ze gaan afschalen qua inzet van personeel.

De IC Brussel is een trein die over de hogesnelheidslijn vanuit Amsterdam naar Brussel rijdt, die passagiers zonder voorreservering kunnen nemen. Dit maakt dat het aantrekkelijk kan zijn voor zwartreizigers. Het complexe is dat de bevoegdheden van politiepersoneel, BOA’s en douanepersoneel ophouden zodra de trein de grens van België passeert. “Ook handboeien en insignes en andere emblemen mogen dan niet meer zichtbaar of onzichtbaar gedragen worden, want per land gelden andere regels”, legt vakbondsbestuurder Henri Janssen van FNV Spoor uit. “Het is echt een stukje niemandsland.”

Op alle treinen zijn wel professionele ‘trainmanagers’ aanwezig, chefs van de trein met een coördinerende rol op het gebied van de veiligheid en de dienstverlening. “Maar dat doet niets af aan de ernst van de situatie op dit moment”, benadrukt Janssen. “Als de situatie weer dusdanig is verslechterd, zet NS extra beveiligers in. Meestal pas als FNV Spoor daartoe oproept.”

‘Tuig van de trein’

De sfeer was voor de coronacrisis al grimmig volgens FNV, maar sinds de lockdown is de situatie op dit spoortraject verslechterd. Normaal komt men vaak zwartreizigers, zakenrollers, bagagedieven tegen die azen op de laptops en tablets van hun mede-passagiers. “Maar ook drugsrunners en drugstoeristen. Sinds de lockdown zien we ook groepen jongeren die deze trein gebruiken om zich te misdragen. Tuig van de trein”, zegt Janssen, zijn toon wordt feller.

“Sinds de lockdown zien we ook groepen jongeren die deze trein gebruiken om zich te misdragen.”

“Een verdienmodel voor criminelen, die bezig zijn met de vraag hoe ze achteloze toeristen kunnen bestelen. Je ziet ook dat het een trein is voor asielzoekers en vluchtelingen die de grens over willen – tja, zij zijn ook de dupe van het systeem.”

Vakbond luidde de noodklok

Al voor de lockdown luidde de vakbond de noodklok en vroeg om de inzet van extra personeel. Toen Nederland daadwerkelijk op slot ging, verergerden de toestanden in de trein. Veel mensen (‘koopjestoeristen’) probeerden aan de strenge maatregelen de ontsnappen door naar België te reizen, om daar uit te gaan of te shoppen, wat leidde tot extra drukte in de treinen en meer druk op het personeel.

Ook de overlast die ‘groepen jongeren’ veroorzaken kwam bij de toch al explosieve cocktail. Volgens FNV reizen zij vaak met een OV-studentenkaart, die op deze internationale trein niet geldig is, en zijn zij uit op opstootjes en rellen. “Een grote mond, slaan, spugen, een vuurtje steken in de coupé, gezinnen lastig vallen, hamburgers tegen het raam smeren, het komt allemaal voor”, zegt Janssen. “Het gaat niet om losstaande incidenten, maar om een patroon. Een overvolle trein helpt niet om dan de orde te handhaven.”

De vakbond pleit voor maatregelen om de veiligheid voor de medewerkers en de reizigers te waarborgen, zoals de inzet van professionele beveiligers en 100 procent toegangscontrole op de perrons en in treinen in Breda en Antwerpen.

Reactie NS: drukte leidde tot onwenselijke situaties

NS herkent de problematiek, laat een woordvoerder weten in een schriftelijke reactie. “Zoals we allemaal weten was het de afgelopen periode heel druk in de trein en op het perron richting Antwerpen en dit leidde in een aantal gevallen soms tot onwenselijke situaties. Het werken op de IC Brussel in deze periode heeft veel gevraagd van onze collega’s en we nemen deze signalen uiterst serieus. Laten we voorop stellen dat elke collega prettig en veilig zijn werk moet kunnen doen. Dat geldt natuurlijk ook voor onze collega’s op de IC Brussel.”

NS heeft verschillende maatregelen genomen om spoorpersoneel te ondersteunen in hun werk, zoals extra Veiligheid & Service-medewerkers en ondersteuning van politie. Ook hebben spoormedewerkers hun collega’s in de trein geholpen door bijvoorbeeld op het perron alvast de kaartcontrole te doen. Volgens FNV is dit echter niet afdoende. “Ze controleren niet 100 procent. Als er absolute controle zou zijn, zouden de raddraaiers – voor een groot deel zwartreizigers – namelijk niet in de trein zitten.”

Ziekteverzuim

Over de vraag of de situatie op dit traject ook leidde tot een hoger ziekteverzuim, zegt NS: “Het ziekteverzuim splitsen wij niet uit op oorzaken. NS heeft net zoals in heel Nederland te maken met een oplopend aantal ziektemeldingen.” Het onderwerp blijft op de agenda staan: later deze week spreekt de NS verder met de vakbonden over de IC Brussel.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

FNV Spoor is er klaar mee: personeel op IC Brussel belaagd door ‘tuig van de trein’ | SpoorPro.nl
Station Antwerpen hal

FNV Spoor is er klaar mee: personeel op IC Brussel belaagd door ‘tuig van de trein’

Het speelt al een paar jaar, maar sinds de lockdown is het verergerd. Personeel van de IC Brussel is de dupe van intimidatie, agressie en geweld. FNV Spoor kaartte het probleem meerdere keren aan bij de NS, maar er is nog geen oplossing gevonden. De vakbond wil dat NS de agressie en het geweld veroordeelt, professionele beveiligers inzet en het effect van de ‘versoepelingen’ afwacht, voordat ze gaan afschalen qua inzet van personeel.

De IC Brussel is een trein die over de hogesnelheidslijn vanuit Amsterdam naar Brussel rijdt, die passagiers zonder voorreservering kunnen nemen. Dit maakt dat het aantrekkelijk kan zijn voor zwartreizigers. Het complexe is dat de bevoegdheden van politiepersoneel, BOA’s en douanepersoneel ophouden zodra de trein de grens van België passeert. “Ook handboeien en insignes en andere emblemen mogen dan niet meer zichtbaar of onzichtbaar gedragen worden, want per land gelden andere regels”, legt vakbondsbestuurder Henri Janssen van FNV Spoor uit. “Het is echt een stukje niemandsland.”

Op alle treinen zijn wel professionele ‘trainmanagers’ aanwezig, chefs van de trein met een coördinerende rol op het gebied van de veiligheid en de dienstverlening. “Maar dat doet niets af aan de ernst van de situatie op dit moment”, benadrukt Janssen. “Als de situatie weer dusdanig is verslechterd, zet NS extra beveiligers in. Meestal pas als FNV Spoor daartoe oproept.”

‘Tuig van de trein’

De sfeer was voor de coronacrisis al grimmig volgens FNV, maar sinds de lockdown is de situatie op dit spoortraject verslechterd. Normaal komt men vaak zwartreizigers, zakenrollers, bagagedieven tegen die azen op de laptops en tablets van hun mede-passagiers. “Maar ook drugsrunners en drugstoeristen. Sinds de lockdown zien we ook groepen jongeren die deze trein gebruiken om zich te misdragen. Tuig van de trein”, zegt Janssen, zijn toon wordt feller.

“Sinds de lockdown zien we ook groepen jongeren die deze trein gebruiken om zich te misdragen.”

“Een verdienmodel voor criminelen, die bezig zijn met de vraag hoe ze achteloze toeristen kunnen bestelen. Je ziet ook dat het een trein is voor asielzoekers en vluchtelingen die de grens over willen – tja, zij zijn ook de dupe van het systeem.”

Vakbond luidde de noodklok

Al voor de lockdown luidde de vakbond de noodklok en vroeg om de inzet van extra personeel. Toen Nederland daadwerkelijk op slot ging, verergerden de toestanden in de trein. Veel mensen (‘koopjestoeristen’) probeerden aan de strenge maatregelen de ontsnappen door naar België te reizen, om daar uit te gaan of te shoppen, wat leidde tot extra drukte in de treinen en meer druk op het personeel.

Ook de overlast die ‘groepen jongeren’ veroorzaken kwam bij de toch al explosieve cocktail. Volgens FNV reizen zij vaak met een OV-studentenkaart, die op deze internationale trein niet geldig is, en zijn zij uit op opstootjes en rellen. “Een grote mond, slaan, spugen, een vuurtje steken in de coupé, gezinnen lastig vallen, hamburgers tegen het raam smeren, het komt allemaal voor”, zegt Janssen. “Het gaat niet om losstaande incidenten, maar om een patroon. Een overvolle trein helpt niet om dan de orde te handhaven.”

De vakbond pleit voor maatregelen om de veiligheid voor de medewerkers en de reizigers te waarborgen, zoals de inzet van professionele beveiligers en 100 procent toegangscontrole op de perrons en in treinen in Breda en Antwerpen.

Reactie NS: drukte leidde tot onwenselijke situaties

NS herkent de problematiek, laat een woordvoerder weten in een schriftelijke reactie. “Zoals we allemaal weten was het de afgelopen periode heel druk in de trein en op het perron richting Antwerpen en dit leidde in een aantal gevallen soms tot onwenselijke situaties. Het werken op de IC Brussel in deze periode heeft veel gevraagd van onze collega’s en we nemen deze signalen uiterst serieus. Laten we voorop stellen dat elke collega prettig en veilig zijn werk moet kunnen doen. Dat geldt natuurlijk ook voor onze collega’s op de IC Brussel.”

NS heeft verschillende maatregelen genomen om spoorpersoneel te ondersteunen in hun werk, zoals extra Veiligheid & Service-medewerkers en ondersteuning van politie. Ook hebben spoormedewerkers hun collega’s in de trein geholpen door bijvoorbeeld op het perron alvast de kaartcontrole te doen. Volgens FNV is dit echter niet afdoende. “Ze controleren niet 100 procent. Als er absolute controle zou zijn, zouden de raddraaiers – voor een groot deel zwartreizigers – namelijk niet in de trein zitten.”

Ziekteverzuim

Over de vraag of de situatie op dit traject ook leidde tot een hoger ziekteverzuim, zegt NS: “Het ziekteverzuim splitsen wij niet uit op oorzaken. NS heeft net zoals in heel Nederland te maken met een oplopend aantal ziektemeldingen.” Het onderwerp blijft op de agenda staan: later deze week spreekt de NS verder met de vakbonden over de IC Brussel.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.