Theemswegtracé

Theemswegtracé open: eerste goederentrein over het spoor

Het Theemswegtracé in Rotterdam is maandagochtend aangesloten op de bestaande Havenspoorlijn. Om 5.00 uur reed eerste goederentrein over het vier kilometer lange spoor. Tijdswinst, een grotere spoorcapaciteit en betere bereikbaarheid zijn volgens het Havenbedrijf de voordelen die dit 300 miljoen euro kostende bouwwerk oplevert. 

De geplande zesdaagse buitengebruikstelling van de Havenspoorlijn die hiervoor noodzakelijk was, is hiermee ten einde. Maandag 15 november vindt de officiële ingebruikstelling plaats. Het Theemswegtracé bestaat uit een viaduct en twee bruggen die zijn gebouwd om meer goederen via het spoor te transporteren van en naar de Rotterdamse haven. De spoorcapaciteit zou toenemen van 90 naar 230 treinen per dag. Voorheen moesten treinen meerdere keren per dag wachten voor de Calandbrug. Telkens als er schepen de Brittanniëhaven in of uit wilden, moest deze hefbrug omhoog. Met het Theemswegtracé is deze barrière weggnomen.

Meer goederen via het spoor

Havenbedrijf Rotterdam, het Rijk en de Europese Unie investeerden in het Theemswegtracé, dat in totaal ruim 300 miljoen euro heeft gekost.. Het Havenbedrijf Rotterdam coördineerde en realiseerde het project in samenwerking met ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het Theemswegtracé verbetert de bereikbaarheid van de haven, vermindert de CO2-uitstoot en ontlast het wegennet. Op dit moment worden vanuit Rotterdam de meeste containers per vrachtwagen naar hun bestemming vervoerd.

Niet meer wachten voor de Calandbrug

Goederentreinen kunnen voortaan zonder oponthoud in en uit de haven rijden, wat tijdwinst oplevert. Ook is de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven verbeterd.

Het Theemswegtracé loopt vanaf de Merseyweg over een verhoogd spoorviaduct langs de Theemsweg, via de Neckarweg tot aan de Moezelweg. Het spoor passeert twee boogbruggen (bij de Thomassentunnel en de Rozenburgsesluis) en sluit ter hoogte van de A15 weer aan op de bestaande spoorbaan.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Theemswegtracé open: eerste goederentrein over het spoor | SpoorPro.nl
Theemswegtracé

Theemswegtracé open: eerste goederentrein over het spoor

Het Theemswegtracé in Rotterdam is maandagochtend aangesloten op de bestaande Havenspoorlijn. Om 5.00 uur reed eerste goederentrein over het vier kilometer lange spoor. Tijdswinst, een grotere spoorcapaciteit en betere bereikbaarheid zijn volgens het Havenbedrijf de voordelen die dit 300 miljoen euro kostende bouwwerk oplevert. 

De geplande zesdaagse buitengebruikstelling van de Havenspoorlijn die hiervoor noodzakelijk was, is hiermee ten einde. Maandag 15 november vindt de officiële ingebruikstelling plaats. Het Theemswegtracé bestaat uit een viaduct en twee bruggen die zijn gebouwd om meer goederen via het spoor te transporteren van en naar de Rotterdamse haven. De spoorcapaciteit zou toenemen van 90 naar 230 treinen per dag. Voorheen moesten treinen meerdere keren per dag wachten voor de Calandbrug. Telkens als er schepen de Brittanniëhaven in of uit wilden, moest deze hefbrug omhoog. Met het Theemswegtracé is deze barrière weggnomen.

Meer goederen via het spoor

Havenbedrijf Rotterdam, het Rijk en de Europese Unie investeerden in het Theemswegtracé, dat in totaal ruim 300 miljoen euro heeft gekost.. Het Havenbedrijf Rotterdam coördineerde en realiseerde het project in samenwerking met ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het Theemswegtracé verbetert de bereikbaarheid van de haven, vermindert de CO2-uitstoot en ontlast het wegennet. Op dit moment worden vanuit Rotterdam de meeste containers per vrachtwagen naar hun bestemming vervoerd.

Niet meer wachten voor de Calandbrug

Goederentreinen kunnen voortaan zonder oponthoud in en uit de haven rijden, wat tijdwinst oplevert. Ook is de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven verbeterd.

Het Theemswegtracé loopt vanaf de Merseyweg over een verhoogd spoorviaduct langs de Theemsweg, via de Neckarweg tot aan de Moezelweg. Het spoor passeert twee boogbruggen (bij de Thomassentunnel en de Rozenburgsesluis) en sluit ter hoogte van de A15 weer aan op de bestaande spoorbaan.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.