Spoordek onderdoorgang Bedum

BAM schuift spoordek nieuwe onderdoorgang in Bedum op zijn plek

In het Groningse Bedum schuift aannemer BAM komend weekend een tachtig meter lang en acht meter breed spoordek op zijn plaats. Er rijden daarom van vrijdag 22 tot maandagochtend 25 oktober geen treinen op het traject Groningen-Delfzijl. Het spoordek maakt deel uit van een nieuwe onderdoorgang in Bedum die in plaats komt van drie onbewaakte overwegen.

Eerder dit jaar zijn de funderingspalen en de betonnen landhoofden in het spoor aangebracht. Het spoordek is de afgelopen periode gebouwd en ligt klaar naast het spoor op speciale schuifbanen. Het dek overspant straks de onderdoorgang, waar wegverkeer doorheen kan, en waar treinen overheen zullen rijden. Met een lengte van 80 meter is het de grootste in de provincie Groningen. Het is zo lang omdat de weg en het spoor elkaar hier niet haaks, maar schuin kruisen.

Spoor terugleggen

De werkzaamheden bestaan uit het verwijderen van het spoor. Daarna graaft de aannemer de spoorbaan af. Dit creëert ruimte om schuifbanen te verlengen. Over deze banen wordt het spoordek op zijn plek geschoven met behulp van vijzels die langzaam het spoordek naar zijn eindbestemming drukken. Met een grote kraan plaatst de aannemer de voorgebouwde wanden op de betonnen landhoofden. Nadat het dek op zijn plaats is geschoven, wordt het spoor direct teruggelegd. Want op maandag zullen de treinen weer conform dienstregeling rijden.

BAM bouwt in opdracht van ProRail en de provincie Groningen een onderdoorgang onder de spoorlijn Groningen-Delfzijl. Hiermee kunnen drie onbewaakte overwegen worden gesloten. De onderdoorgang is onderdeel van een nieuwe ontsluitingsweg aan de oostkant van Bedum. Onder andere vrachtverkeer van Friesland Campina DOMO maakt straks gebruik van deze nieuwe route zodat het niet meer door de dorpskern van Bedum hoeft.

Het treinverkeer gaat na de weekendwerkzaamheden al over het spoordek, de onderdoorgang is begin 2022 klaar voor gebruik.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

BAM schuift spoordek nieuwe onderdoorgang in Bedum op zijn plek | SpoorPro.nl
Spoordek onderdoorgang Bedum

BAM schuift spoordek nieuwe onderdoorgang in Bedum op zijn plek

In het Groningse Bedum schuift aannemer BAM komend weekend een tachtig meter lang en acht meter breed spoordek op zijn plaats. Er rijden daarom van vrijdag 22 tot maandagochtend 25 oktober geen treinen op het traject Groningen-Delfzijl. Het spoordek maakt deel uit van een nieuwe onderdoorgang in Bedum die in plaats komt van drie onbewaakte overwegen.

Eerder dit jaar zijn de funderingspalen en de betonnen landhoofden in het spoor aangebracht. Het spoordek is de afgelopen periode gebouwd en ligt klaar naast het spoor op speciale schuifbanen. Het dek overspant straks de onderdoorgang, waar wegverkeer doorheen kan, en waar treinen overheen zullen rijden. Met een lengte van 80 meter is het de grootste in de provincie Groningen. Het is zo lang omdat de weg en het spoor elkaar hier niet haaks, maar schuin kruisen.

Spoor terugleggen

De werkzaamheden bestaan uit het verwijderen van het spoor. Daarna graaft de aannemer de spoorbaan af. Dit creëert ruimte om schuifbanen te verlengen. Over deze banen wordt het spoordek op zijn plek geschoven met behulp van vijzels die langzaam het spoordek naar zijn eindbestemming drukken. Met een grote kraan plaatst de aannemer de voorgebouwde wanden op de betonnen landhoofden. Nadat het dek op zijn plaats is geschoven, wordt het spoor direct teruggelegd. Want op maandag zullen de treinen weer conform dienstregeling rijden.

BAM bouwt in opdracht van ProRail en de provincie Groningen een onderdoorgang onder de spoorlijn Groningen-Delfzijl. Hiermee kunnen drie onbewaakte overwegen worden gesloten. De onderdoorgang is onderdeel van een nieuwe ontsluitingsweg aan de oostkant van Bedum. Onder andere vrachtverkeer van Friesland Campina DOMO maakt straks gebruik van deze nieuwe route zodat het niet meer door de dorpskern van Bedum hoeft.

Het treinverkeer gaat na de weekendwerkzaamheden al over het spoordek, de onderdoorgang is begin 2022 klaar voor gebruik.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.