Nadat de ontsluitingsweg was geasfalteerd is de noordelijke overweg in Santpoort-Zuid is gesloten

Boer: Situatie Santpoort nog steeds onveilig ondanks verwijdering overwegen

De twee onbeveiligde spoorwegovergangen in Santpoort-Zuid (Noord-Holland) zijn verwijderd, na een proces dat zich jarenlang voortsleepte. Toch is er volgens aanwonende boer Wouter Hartendorf nog steeds sprake van een onveilige situatie. ProRail bestrijdt dat. 

In november vorig jaar werd een van de eerste van de twee onbewaakte overgangen gesloten. In maart van dit jaar volgde de tweede onbewaakte overgang. ​​Dit kon nadat boerderij Sinneveld van boer Hartendorf naar de oostelijke kant van het spoor is verplaatst.

Hiermee kwam een einde aan een jarenlang proces om de Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) te sluiten. Voor de verhuizing waren het woonhuis en de landerijen nog van elkaar gescheiden door het spoor. Nu bevindt alles zich op één locatie. Na lang gesteggel werden de twee NABO’s verwijderd en de boerderij verplaatst.

Nieuwe ontsluitingsweg heeft geen verlichting

Maar veilig is de situatie nog niet, volgens boer Hartendorf. “Er is een nieuwe ontsluitingsweg aangelegd, maar die heeft geen verlichting. Zo ga je van het ene naar het volgende gevaar”, zegt hij. Hij heeft zijn zorgen al meermaals kenbaar gemaakt bij ProRail, die volgens hem niet reageert op telefoontjes of appjes. “Nu de druk weg is, zakken ze onderuit en laten ze je barsten.” Ook heeft ProRail volgens hem steken laten vallen als het gaat om het onderhoud. “Het gras is niet gesnoeid, het is een grote onkruidbende.”

Volgens ProRail is er geen sprake van een onveilige situatie. “De verlichting hopen we de komende weken aan te sluiten”, zegt woordvoerder Jeroen Wienen. Dat het proces vertraging op heeft gelopen, heeft volgens de woordvoerder te maken met de aanbestedingsprocedure. “Maar we zijn in de laatste fase.” Ook het onderhoud, zal de komende weken worden uitgevoerd. “Dat is tussen wal en schip gevallen.”

In 2008 vond er een dodelijk ongeval met een fietser plaats op de noordelijke overweg aan de Van Dalenlaan in Santpoort-Zuid. In september 2020 wisten bewoners een aanrijding te voorkomen. Daarnaast waren er meerdere bijna-aanrijdingen waar onder meer machinisten melding van deden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Hendriëlle de Groot

2 reacties op “Boer: Situatie Santpoort nog steeds onveilig ondanks verwijdering overwegen”

asierts|21.10.21|11:57

Huh? Sinds wanneer is ProRail wegbeheerder? ProRail is toch spoorbeheerder? Als er een weg wordt aangelegd, dan is dat OF een openbare OF een private weg.

In beide gevallen wordt het beheer van die weg na bouw, controle en oplevering formeel overgedragen aan de eigenaar/beheerder. Dat is OF een overheid OF een waterschap OF een private rechtspersoon. Het lijkt mij sterk dat ProRail BV die weg zelf gaat beheren ten behoeve van gebruik door derden, dat valt waarschijnlijk buiten hun concessie.

Anke En Ronald Nijssen|22.10.21|13:23

Dat is correct, Prorail heeft het beheer van de weg overgedragen aan de gemeente Velsen. Wij hebben contact met de gemeente en die werkt eraan om, samen met Prorail, de verlichting aangesloten te krijgen. De gemeente en Prorail stellen zich constructief op, geen halszaak. Overigens wordt door bezoekers van de omwonende (geen namen) met 50-60 km per uur over de weg gereden, een veel groter gevaar dan het ontbreken van de verlichting.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Boer: Situatie Santpoort nog steeds onveilig ondanks verwijdering overwegen | SpoorPro.nl
Nadat de ontsluitingsweg was geasfalteerd is de noordelijke overweg in Santpoort-Zuid is gesloten

Boer: Situatie Santpoort nog steeds onveilig ondanks verwijdering overwegen

De twee onbeveiligde spoorwegovergangen in Santpoort-Zuid (Noord-Holland) zijn verwijderd, na een proces dat zich jarenlang voortsleepte. Toch is er volgens aanwonende boer Wouter Hartendorf nog steeds sprake van een onveilige situatie. ProRail bestrijdt dat. 

In november vorig jaar werd een van de eerste van de twee onbewaakte overgangen gesloten. In maart van dit jaar volgde de tweede onbewaakte overgang. ​​Dit kon nadat boerderij Sinneveld van boer Hartendorf naar de oostelijke kant van het spoor is verplaatst.

Hiermee kwam een einde aan een jarenlang proces om de Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) te sluiten. Voor de verhuizing waren het woonhuis en de landerijen nog van elkaar gescheiden door het spoor. Nu bevindt alles zich op één locatie. Na lang gesteggel werden de twee NABO’s verwijderd en de boerderij verplaatst.

Nieuwe ontsluitingsweg heeft geen verlichting

Maar veilig is de situatie nog niet, volgens boer Hartendorf. “Er is een nieuwe ontsluitingsweg aangelegd, maar die heeft geen verlichting. Zo ga je van het ene naar het volgende gevaar”, zegt hij. Hij heeft zijn zorgen al meermaals kenbaar gemaakt bij ProRail, die volgens hem niet reageert op telefoontjes of appjes. “Nu de druk weg is, zakken ze onderuit en laten ze je barsten.” Ook heeft ProRail volgens hem steken laten vallen als het gaat om het onderhoud. “Het gras is niet gesnoeid, het is een grote onkruidbende.”

Volgens ProRail is er geen sprake van een onveilige situatie. “De verlichting hopen we de komende weken aan te sluiten”, zegt woordvoerder Jeroen Wienen. Dat het proces vertraging op heeft gelopen, heeft volgens de woordvoerder te maken met de aanbestedingsprocedure. “Maar we zijn in de laatste fase.” Ook het onderhoud, zal de komende weken worden uitgevoerd. “Dat is tussen wal en schip gevallen.”

In 2008 vond er een dodelijk ongeval met een fietser plaats op de noordelijke overweg aan de Van Dalenlaan in Santpoort-Zuid. In september 2020 wisten bewoners een aanrijding te voorkomen. Daarnaast waren er meerdere bijna-aanrijdingen waar onder meer machinisten melding van deden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Hendriëlle de Groot

2 reacties op “Boer: Situatie Santpoort nog steeds onveilig ondanks verwijdering overwegen”

asierts|21.10.21|11:57

Huh? Sinds wanneer is ProRail wegbeheerder? ProRail is toch spoorbeheerder? Als er een weg wordt aangelegd, dan is dat OF een openbare OF een private weg.

In beide gevallen wordt het beheer van die weg na bouw, controle en oplevering formeel overgedragen aan de eigenaar/beheerder. Dat is OF een overheid OF een waterschap OF een private rechtspersoon. Het lijkt mij sterk dat ProRail BV die weg zelf gaat beheren ten behoeve van gebruik door derden, dat valt waarschijnlijk buiten hun concessie.

Anke En Ronald Nijssen|22.10.21|13:23

Dat is correct, Prorail heeft het beheer van de weg overgedragen aan de gemeente Velsen. Wij hebben contact met de gemeente en die werkt eraan om, samen met Prorail, de verlichting aangesloten te krijgen. De gemeente en Prorail stellen zich constructief op, geen halszaak. Overigens wordt door bezoekers van de omwonende (geen namen) met 50-60 km per uur over de weg gereden, een veel groter gevaar dan het ontbreken van de verlichting.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.