Muzenviaduct BAM

Wisselcomplex Muzenviaduct Den Haag na 15 jaar vervangen

BAM Infra Rail heeft het wisselcomplex op het Muzenviaduct bij Den Haag Centraal onlangs in opdracht van HTM vervangen. Het wisselcomplex voor trams dateert uit 2006 en was toe aan vervanging. De spooraannemer voerde deze werkzaamheden uit in samenwerking met voestalpine Track Solutions Netherlands en Duits zusterbedrijf voestalpine Turnout Technology Germany.

Op Den Haag Centraal komen per dag tientallen treinen, bussen, trams en metro’s samen. Het station telt jaarlijks 99,7 miljoen reizigers. Door de vele trams die er dagelijks overheen rijden, is het dan ook niet zo vreemd dat het wisselcomplex van het Muzenviaduct, daterend uit 2006, toe was aan vervanging. Het wisselcomplex ligt op een betondek waar, na onderzoek door HTM, werd besloten om niet teveel in te gaan boren om de constructie in tact te laten.

Martijn van der Vosse, uitvoerder BAM Infra Rail, legt uit dat het project ‘maatvoering-technisch’ erg ingewikkeld was, omdat het complex een-op-een terug moest worden gebouwd. Omdat het viaduct op hoogte ligt, was het voor de aannemer en voestalpine een uitdaging om het wisselcomplex op zijn plek te krijgen. “Omdat we op hoogte werkten moest alles via een telekraan naar boven worden gebracht.”

Vierweekse buitendienststelling

Volgens productmanager Rob van de Grift van voestalpine Track Solutions Netherlands gaf de vierweekse buitendienststelling de bedrijven de tijd om ook meteen de coating in de boog op het Beatrixviaduct te bekijken, dat zo’n tien minuten lopen verderop ligt. Door het hoogfrequente tramverkeer , was de coating in de boog weggesleten en trad er vaker storing op. Daarbij werd ook meteen de kans gegrepen om de ontsporingsrail van een nieuwe laag coating te voorzien.”

Terwijl BAM hard werkte aan het terugbrengen van het spoor en de bovenleidingen, werden ook de twee ingangswissels aan de andere kant van het Centraal Station vervangen. Door de jaren heen bleek de originele constructie niet sterk genoeg voor de hoeveelheid trams die hier overheen rijdt. Er bleek behoefte aan een sterkere constructie. Van de Grift: “Wij hebben de nieuwe constructie samen met onze Duitse collega’s van voestalpine Turnout Technology Germany ontwikkeld. Het is gemodificeerd op het gebied van de twee tonginrichtingen.”

Ondanks de tijdsdruk en de grote logistieke uitdaging door de ligging van het wisselcomplex op een viaduct en ingeklemd tussen twee gebouwen, is het project volgens de samenwerkende partijen goed verlopen. Op maandag 16 augustus kon het tramverkeer weer worden hervat.

Bekijk hier een video over het project:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Voestalpine Track Solutions Netherlands

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.