Staking DB-Berlin-Hbf

Duitse machinistenvakbond staakt vanaf woensdag opnieuw

Bij DB Cargo in Duitsland wordt vanaf woensdagavond 17.00 uur opnieuw gestaakt door de machinisten die zijn aangesloten bij vakbond GDL. De machinisten van reizigerstreinen bij Deutsche Bahn volgen een dag later vanaf 2 uur ’s nachts. De actie loopt door tot 7 september 2 uur ’s nachts. Het is de derde staking in een maand tijd.

Wat het effect op het treinverkeer precies zal zijn kan DB op dit moment nog niet aangeven. In de loop van vandaag komt een vervangende dienstregeling voor het langeafstandsverkeer voor reizigers beschikbaar via de website en app van DB. Voor het spoorgoederenvervoer zegt DB Cargo met zijn klanten af te stemmen welke goederentreinen prioriteit hebben en vooral essentiële bevoorradingsvrachten proberen af ​​te leveren.

De derde staking is volgens de GDL noodzakelijk omdat Deutsche Bahn nog steeds geen millimeter zou bewegen in het cao-conflict. “Daarbij accepteert zij bewust economische nadelen en lasten voor reizigers. Dit alles wordt gedaan met als doel de GDL uit te schakelen als de enige kritische vakbond in de spoorsector”, aldus GDL-voorzitter Claus Weselsky.

Onderhandelbaar bod

Volgens Deutsche Bahn maakt de GDL zowel klanten als medewerkers slachtoffer van hun machtsspel. Het bedrijf roept de GDL nogmaals op om direct serieuze onderhandelingen te starten. Er ligt volgens DB een onderhandelbaar bod op tafel, terwijl dat er volgens de GDL niet is. DB Personeelsdirecteur Martin Seiler zegt in een reactie dat een collectieve overeenkomst wordt bereikt in onderhandelingen en niet kan worden gedicteerd. “Deze hernieuwde staking brengt ons niet dichter bij een cao.”

Aanbod DB

Het huidige aanbod van DB omvat een loonsverhoging van 3,2 procent in twee stappen, zoals vereist door de GDL. De lonen stijgen naar verwachting met 1,5 procent op 1 januari 2022 en met 1,7 procent op 1 maart 2023. Op basis van de cao voor de luchthavensector heeft DB een termijn voorgesteld tot 30 juni 2024. Daarnaast maken extra ontslagbescherming, duizenden nieuwe arbeidsplaatsen en een hoogwaardige oudedagsvoorziening deel uit van het aanbod.

“Concurrerende bedrijven als Transdev, Netinera en Go-Ahead hebben onlangs collectieve overeenkomsten gesloten met de GDL. Hoewel ook getroffen door de coronapandemie, vormden een loonsverhoging van 1,4 procent in 2021 en een coronabonus van 600 euro, evenals een loonsverhoging van 1,8 procent in 2022 met een looptijd van 28 maanden voor alle beroepen in het spoors voor hen geen belemmering. DB zou dat voorbeeld moeten volgen”, vindt Weselsky.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.