Nederlandse bedrijven bundelen krachten voor goederentrein naar China

Nederlandse logistieke dienstverleners op de Nieuwe Zijderoute willen de NL Express lanceren: een speciale trein tussen Nederland en China met alle marktspelers aan boord. Het is een samenwerking tussen de bedrijven die momenteel vracht vervoeren over de Nieuwe Zijderoute.

Dit werd tijdens de RailFreight Netwerkdagen van zustertitel RailFreight.com bekend gemaakt door New Silk Way Logistics en GVT Group of Logistics, twee van de bedrijven die betrokken zijn bij de PIB-samenwerking. PIB staat voor Partners International Business. De betrokken partners willen een gezamenlijk, Nederlands front vormen in het zakendoen op de Nieuwe Zijderoute. “Ongeveer een week geleden lanceerden we het idee van een NL Express-trein”, zegt Oscar Vermeij, algemeen directeur van New Silk Way Logistics.

Ontbrekende punten

Omdat het idee nog vers is, moeten nog een aantal punten worden ingevuld. Een daarvan is bijvoorbeeld de stad waar de trein China binnengaat en als eerste stopt. “Omdat niet alle goederen in alle steden in China kunnen worden ingeklaard, moeten we nadenken over wat de meest geschikte bestemming is voor de NL Express”, legt Vermeij uit.

Hetzelfde geldt voor het bepalen van de Nederlandse bestemmingen. Veel verkeer gaat via Tilburg, waar GVT een terminal exploiteert en diverse treinen naar verschillende Chinese bestemmingen rijdt. Maar ook Venlo is de laatste jaren een transithub geworden, met stabiele verbindingen met China.

“Ook Rotterdam maakt deel uit van het netwerk. We hebben al veel treinverbindingen tussen deze drie steden. De focus zal echter hoogstwaarschijnlijk liggen op een inlandterminal, omdat daar de kracht van het spoor ligt. Vooralsnog zijn Tilburg en Venlo de meest geschikte kandidaten.”

Tilburg

Tilburg is het meest geconsolideerde Nederlandse knooppunt op de Nieuwe Zijderoute. GVT exploiteert sinds 2016 een directe lijn van en naar Chengdu. Bovendien is deze maand een nieuwe verbinding gestart met Nanjing, in de Chinese provincie Jiangsu, gelegen in het deltagebied van de Yangtze-rivier. Veel Nederlandse vervoerders met China-verkeer zetten hun lading op de trein in Tilburg.

Venlo, een logistiek knooppunt dicht bij de grens met Duitsland, heeft ook zijn ogen gericht op de Nieuwe Zijderoute, hoewel de focus ligt op de Middle Corridor, die via zijn partnerhaven Bakoe in Azerbeidzjan loopt. Sinds eind vorig jaar is er een directe verbinding Venlo-Jinan, waarschijnlijk niet de laatste spoorverbinding met China.

Tilburg-Kaunas

Tussen Tilburg en Kaunas in Litouwen wordt momenteel een geheel nieuwe spoorverbinding tot stand gebracht. “In juli starten we met een tweewekelijkse dienst, in september wordt deze uitgebreid naar drie keer per week”, onthulde Roland Verbraak, algemeen directeur van GVT Group of Logistics tijdens de RailFreight Netwerkdagen.

Deze nieuwe verbinding zal naar verwachting dienen als een nieuw stukje in de puzzel die Europa en China verbindt. Vanuit Kaunas kan een verbinding worden gemaakt met de Russische havenstad Vladivostok, die aan de oostkust van China ligt en een belangrijk doorvoerknooppunt vormt voor vracht van en naar China. Dit kan per spoor door Rusland. Maar Kaunas ligt ook heel dicht bij de haven van Kaliningrad, van waaruit vracht naar de haven van Vladivostok kan worden verscheept. “Kaliningrad heeft ook veel verbindingen met Europese havens en met het VK”, stelt Verbraak.

Genoeg ruimte

“Er zijn genoeg treinen en goederenvervoer per spoor”, reageerde hij op een vraag over de onderliggende concurrentie tussen de logistieke operators in Nederland. “Er is veel vraag en er zijn veel routes beschikbaar. We kunnen hierin allemaal samenwerken, want samen staan ​​we sterker.”

Als PIB zijn de partners niet alleen van plan om een ​​speciale sneltrein op te zetten. “Ook werken we aan een green lane voor vracht tussen China en Nederland”, aldus Verbraak. “Omdat we niet altijd in elke Chinese stad kunnen inklaren, zouden we graag zien dat de douaneafhandeling in Nederland plaatsvindt. Dit zou veel tijd besparen. Op die manier zou de 15-daagse reis tussen Chengdu en Tilburg een 13-daagse reis kunnen worden.”

Lees ook:

Auteur: Majorie van Leijen

Bron: RailFreight.com

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nederlandse bedrijven bundelen krachten voor goederentrein naar China | SpoorPro.nl

Nederlandse bedrijven bundelen krachten voor goederentrein naar China

Nederlandse logistieke dienstverleners op de Nieuwe Zijderoute willen de NL Express lanceren: een speciale trein tussen Nederland en China met alle marktspelers aan boord. Het is een samenwerking tussen de bedrijven die momenteel vracht vervoeren over de Nieuwe Zijderoute.

Dit werd tijdens de RailFreight Netwerkdagen van zustertitel RailFreight.com bekend gemaakt door New Silk Way Logistics en GVT Group of Logistics, twee van de bedrijven die betrokken zijn bij de PIB-samenwerking. PIB staat voor Partners International Business. De betrokken partners willen een gezamenlijk, Nederlands front vormen in het zakendoen op de Nieuwe Zijderoute. “Ongeveer een week geleden lanceerden we het idee van een NL Express-trein”, zegt Oscar Vermeij, algemeen directeur van New Silk Way Logistics.

Ontbrekende punten

Omdat het idee nog vers is, moeten nog een aantal punten worden ingevuld. Een daarvan is bijvoorbeeld de stad waar de trein China binnengaat en als eerste stopt. “Omdat niet alle goederen in alle steden in China kunnen worden ingeklaard, moeten we nadenken over wat de meest geschikte bestemming is voor de NL Express”, legt Vermeij uit.

Hetzelfde geldt voor het bepalen van de Nederlandse bestemmingen. Veel verkeer gaat via Tilburg, waar GVT een terminal exploiteert en diverse treinen naar verschillende Chinese bestemmingen rijdt. Maar ook Venlo is de laatste jaren een transithub geworden, met stabiele verbindingen met China.

“Ook Rotterdam maakt deel uit van het netwerk. We hebben al veel treinverbindingen tussen deze drie steden. De focus zal echter hoogstwaarschijnlijk liggen op een inlandterminal, omdat daar de kracht van het spoor ligt. Vooralsnog zijn Tilburg en Venlo de meest geschikte kandidaten.”

Tilburg

Tilburg is het meest geconsolideerde Nederlandse knooppunt op de Nieuwe Zijderoute. GVT exploiteert sinds 2016 een directe lijn van en naar Chengdu. Bovendien is deze maand een nieuwe verbinding gestart met Nanjing, in de Chinese provincie Jiangsu, gelegen in het deltagebied van de Yangtze-rivier. Veel Nederlandse vervoerders met China-verkeer zetten hun lading op de trein in Tilburg.

Venlo, een logistiek knooppunt dicht bij de grens met Duitsland, heeft ook zijn ogen gericht op de Nieuwe Zijderoute, hoewel de focus ligt op de Middle Corridor, die via zijn partnerhaven Bakoe in Azerbeidzjan loopt. Sinds eind vorig jaar is er een directe verbinding Venlo-Jinan, waarschijnlijk niet de laatste spoorverbinding met China.

Tilburg-Kaunas

Tussen Tilburg en Kaunas in Litouwen wordt momenteel een geheel nieuwe spoorverbinding tot stand gebracht. “In juli starten we met een tweewekelijkse dienst, in september wordt deze uitgebreid naar drie keer per week”, onthulde Roland Verbraak, algemeen directeur van GVT Group of Logistics tijdens de RailFreight Netwerkdagen.

Deze nieuwe verbinding zal naar verwachting dienen als een nieuw stukje in de puzzel die Europa en China verbindt. Vanuit Kaunas kan een verbinding worden gemaakt met de Russische havenstad Vladivostok, die aan de oostkust van China ligt en een belangrijk doorvoerknooppunt vormt voor vracht van en naar China. Dit kan per spoor door Rusland. Maar Kaunas ligt ook heel dicht bij de haven van Kaliningrad, van waaruit vracht naar de haven van Vladivostok kan worden verscheept. “Kaliningrad heeft ook veel verbindingen met Europese havens en met het VK”, stelt Verbraak.

Genoeg ruimte

“Er zijn genoeg treinen en goederenvervoer per spoor”, reageerde hij op een vraag over de onderliggende concurrentie tussen de logistieke operators in Nederland. “Er is veel vraag en er zijn veel routes beschikbaar. We kunnen hierin allemaal samenwerken, want samen staan ​​we sterker.”

Als PIB zijn de partners niet alleen van plan om een ​​speciale sneltrein op te zetten. “Ook werken we aan een green lane voor vracht tussen China en Nederland”, aldus Verbraak. “Omdat we niet altijd in elke Chinese stad kunnen inklaren, zouden we graag zien dat de douaneafhandeling in Nederland plaatsvindt. Dit zou veel tijd besparen. Op die manier zou de 15-daagse reis tussen Chengdu en Tilburg een 13-daagse reis kunnen worden.”

Lees ook:

Auteur: Majorie van Leijen

Bron: RailFreight.com

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.