2,5 miljard euro uit Nationaal Groeifonds gaat naar spoorprojecten

Metro Noord/Zuidlijn op station Noord (Foto: Gé Dubbelman)

Er gaat 1,5 miljard euro van het Nationaal Groeifonds naar het doortrekken van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. Daarnaast haalt het demissionaire kabinet 1 miljard euro uit het fonds voor de verbetering en uitbreiding van de Oude Lijn tussen Schiedam en Delft. In beide gevallen gaat het om uitzonderingen voor delen van projecten, die net als alle andere ingediende spoorprojecten werden afgewezen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “2,5 miljard euro uit Nationaal Groeifonds gaat naar spoorprojecten”

Pat Rick|09.04.21|16:17

Wordt er nu 1 miljard uitgetrokken voor de verdubbeling Delft-Schiedam, een PHS-project wat al lang op de rol staat? Nu gaat eigenlijk een bestaand initiatief, dat eigenlijk al vrij zeker van funding was, geld opeten voor projecten die een grotere doorbraak kunnen betekenen, zoals de Lelylijn of busleidingstraat R’dam -Limburg. Meer groei kan verkregen worden door te investeren buiten de randstad.

Pat Rick|09.04.21|16:44

Teleurstellend is het woord voor Hoekstra en zijn groots aangekondigde investeringsfonds. Als hij een groot leider zou zijn geweest had hij er 50 miljard van gemaakt (maar electoraal wil hij blijkbaar meer gezien worden als zuinige boekhouder, wat niet klopt omdat hij al miljarden spendeert en dus geen duidelijk verhaal heeft). voor het hele bereikbaarheidspakket voor Schiphol heeft men 3 miljard gevraagd, dit is excl de 1 miljard van NS+NH+andere partijen. Dus is er nog een put van 1,5 miljard

asierts|10.04.21|06:17

Moet ik hier nog woorden aan v…….. ?

Marc Busio|10.04.21|11:30

Spoorverdubbeling tussen Delft en Schiedam bekostigd uit een groeifonds: wat zou daar toch achter zitten? Zou het te maken hebben met die 650 miljoen die o.a. de TU Delft krijgt om er kwantumcomputers van te bouwen? En heeft de commissie gedacht dat al die kwantumcomputers in de toekomst over dat spoor naar de Rotterdamse haven vervoerd gaan worden om ze van daaruit over de hele wereld te verschepen? Ja, dat moet het zijn, dat is wat de ‘commissie van 20 miljard’ voor ogen staat.

Victor Coolman|10.04.21|17:58

De aannames uit eerdere reacties zijn niet helemaal correct. Er is geld gereserveerd voor de NZ-verlenging en de verdubbeling van Delft-Schiedam. De bedragen zijn nog niet toegekend (in tegenstelling tot sommige andere projecten). Om de reservering om te zetten in toekenning moet meer & betere motivatie aangeleverd worden. De reservering is dus geen garantie dat het geld er komt.

Ir. Arie Overbeeke|12.04.21|13:52

Mooi begin om op te starten en ambities waar te maken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

2,5 miljard euro uit Nationaal Groeifonds gaat naar spoorprojecten | SpoorPro.nl

2,5 miljard euro uit Nationaal Groeifonds gaat naar spoorprojecten

Metro Noord/Zuidlijn op station Noord (Foto: Gé Dubbelman)

Er gaat 1,5 miljard euro van het Nationaal Groeifonds naar het doortrekken van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. Daarnaast haalt het demissionaire kabinet 1 miljard euro uit het fonds voor de verbetering en uitbreiding van de Oude Lijn tussen Schiedam en Delft. In beide gevallen gaat het om uitzonderingen voor delen van projecten, die net als alle andere ingediende spoorprojecten werden afgewezen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “2,5 miljard euro uit Nationaal Groeifonds gaat naar spoorprojecten”

Pat Rick|09.04.21|16:17

Wordt er nu 1 miljard uitgetrokken voor de verdubbeling Delft-Schiedam, een PHS-project wat al lang op de rol staat? Nu gaat eigenlijk een bestaand initiatief, dat eigenlijk al vrij zeker van funding was, geld opeten voor projecten die een grotere doorbraak kunnen betekenen, zoals de Lelylijn of busleidingstraat R’dam -Limburg. Meer groei kan verkregen worden door te investeren buiten de randstad.

Pat Rick|09.04.21|16:44

Teleurstellend is het woord voor Hoekstra en zijn groots aangekondigde investeringsfonds. Als hij een groot leider zou zijn geweest had hij er 50 miljard van gemaakt (maar electoraal wil hij blijkbaar meer gezien worden als zuinige boekhouder, wat niet klopt omdat hij al miljarden spendeert en dus geen duidelijk verhaal heeft). voor het hele bereikbaarheidspakket voor Schiphol heeft men 3 miljard gevraagd, dit is excl de 1 miljard van NS+NH+andere partijen. Dus is er nog een put van 1,5 miljard

asierts|10.04.21|06:17

Moet ik hier nog woorden aan v…….. ?

Marc Busio|10.04.21|11:30

Spoorverdubbeling tussen Delft en Schiedam bekostigd uit een groeifonds: wat zou daar toch achter zitten? Zou het te maken hebben met die 650 miljoen die o.a. de TU Delft krijgt om er kwantumcomputers van te bouwen? En heeft de commissie gedacht dat al die kwantumcomputers in de toekomst over dat spoor naar de Rotterdamse haven vervoerd gaan worden om ze van daaruit over de hele wereld te verschepen? Ja, dat moet het zijn, dat is wat de ‘commissie van 20 miljard’ voor ogen staat.

Victor Coolman|10.04.21|17:58

De aannames uit eerdere reacties zijn niet helemaal correct. Er is geld gereserveerd voor de NZ-verlenging en de verdubbeling van Delft-Schiedam. De bedragen zijn nog niet toegekend (in tegenstelling tot sommige andere projecten). Om de reservering om te zetten in toekenning moet meer & betere motivatie aangeleverd worden. De reservering is dus geen garantie dat het geld er komt.

Ir. Arie Overbeeke|12.04.21|13:52

Mooi begin om op te starten en ambities waar te maken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.