Opstelterrein GVB Amstelveenlijn

GVB krijgt half jaar om kinderziektes Amstelveenlijn op te lossen

Stadsvervoerder GVB krijgt een tijdelijke ontheffing van de Vervoerregio Amsterdam voor het halen van de normen voor rituitval en punctualiteit op de Amstelveenlijn. De in december afgelopen jaar in gebruik genomen tramverbinding kampt nog met kinderziektes van de nieuwe voertuigen en een kwetsbare infrastructuur.

De kwetsbaarheid van de infrastructuur heeft volgens het deze maand verschenen rapport van de Vervoersregio Amsterdam vooral te maken met een aantal modificaties aan de wisselbesturing bij Stadshart en Westwijk die nog niet zijn geïnstalleerd. Bij een storing kunnen de trams niet meer veilig de kruisingen passeren en zet het systeem alle seinen op rood. Op dit moment staat er nog de hele dag een resetploeg paraat om het systeem handmatig te resetten.

Coronabeperkingen

“Met de beoogde eindoplossing zal de robuustheid flink verbeteren waardoor het systeem minder gevoelig is voor storingen en zichzelf sneller kan resetten”, verwachten GVB en de Vervoersregio. De leverancier van dit systeem heeft mede door de coronabeperkingen vertraging opgelopen in de uitvoering. De verwachting is dat eind tweede kwartaal de eindoplossing is geïnstalleerd. Begin maart is een eerste onderdeel geïnstalleerd waardoor het resetten door de trambestuurder zelf sneller kan worden uitgevoerd. Hiermee zal het effect van verstoringen al een stuk minder zijn, zegt het GVB.

De stadsvervoerder startte halverwege december 2020 volgens planning met de exploitatie van de vernieuwde verbinding tussen Amstelveen Westwijk en Amsterdam Zuid. De lijn werd in 2,5 jaar omgebouwd tot snelle tramverbinding, waar wordt gereden met nieuwe gekoppelde 15G-trams van de Spaanse fabrikant CAF. Toch kende de Amstelveenlijn kende “geen vlekkeloze start”, zo blikt de Vervoerregio terug op de eerste twee maanden.

De opleidings- en testperiode was ook al uitdagend omdat het ging om een lijn met nieuwe infrastructuur, nieuwe trams die voor het eerst in de dienstregeling reden en nieuwe software. Het is volgens de vervoersautoriteit dan ook gebruikelijk dat bij de start van de dienstregeling systemen en organisatie nog verder op elkaar ingespeeld moesten raken om de dienstregeling op het hoogst gewenste niveau te krijgen.

Naast deze restpunten en optimalisaties deden zich echter ook kinderziektes voor, die leidden tot verstoringen met vertraging en soms ook rituitval. “In de voertuigen is een aantal technische onvolkomenheden nog niet opgelost en het kost de GVB-organisatie ook even de tijd om te wennen aan de 15G”, aldus de Vervoerregio, die stelt dat dit in combinatie met de nog kwetsbare infrastructuur ervoor zorgt dat nog geen robuuste dienstregeling kan worden gereden.

Positieve trend

Daarom is dus voor zes maanden ontheffing verleend voor de criteria punctualiteit en rituitval. De verwachting is dat alle kinderziektes tegen de zomer structureel zijn verholpen, waarna de dienstregeling moet voldoen aan alle gestelde voorwaarden. Het minder kwetsbaar maken van de infrastructuur vergt vooral verbeteringen aan de wisselsystemen, maar de installatie heeft mede vanwege de coronamaatregelen vertraging opgelopen bij de leverancier.

Er dienen ook enkele verbeteringen te worden doorgevoerd als het gaat om toegankelijkheid. Zo kunnen rolstoelgebruikers nog niet makkelijk de tram in- en uitrijden, omdat de uitschuifplank op de nieuwe trams tegen een rand van de perronbestrating aanloopt. Het vinden van een structurele oplossing hiervoor is ook van belang met het oog op de bouw van de Uithoornlijn. De Amstelveenlijn wordt namelijk doorgetrokken naar het centrum van Uithoorn. De werkzaamheden zullen later dit jaar van start gaan, zodat de nieuwe lijn in de zomer van 2024 in gebruik kan worden genomen.

Bekijk ook de videoreportage over het opstelterrein van de Amstelveenlijn die SpoorPro vorig jaar maakte:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

GVB krijgt half jaar om kinderziektes Amstelveenlijn op te lossen | SpoorPro.nl
Opstelterrein GVB Amstelveenlijn

GVB krijgt half jaar om kinderziektes Amstelveenlijn op te lossen

Stadsvervoerder GVB krijgt een tijdelijke ontheffing van de Vervoerregio Amsterdam voor het halen van de normen voor rituitval en punctualiteit op de Amstelveenlijn. De in december afgelopen jaar in gebruik genomen tramverbinding kampt nog met kinderziektes van de nieuwe voertuigen en een kwetsbare infrastructuur.

De kwetsbaarheid van de infrastructuur heeft volgens het deze maand verschenen rapport van de Vervoersregio Amsterdam vooral te maken met een aantal modificaties aan de wisselbesturing bij Stadshart en Westwijk die nog niet zijn geïnstalleerd. Bij een storing kunnen de trams niet meer veilig de kruisingen passeren en zet het systeem alle seinen op rood. Op dit moment staat er nog de hele dag een resetploeg paraat om het systeem handmatig te resetten.

Coronabeperkingen

“Met de beoogde eindoplossing zal de robuustheid flink verbeteren waardoor het systeem minder gevoelig is voor storingen en zichzelf sneller kan resetten”, verwachten GVB en de Vervoersregio. De leverancier van dit systeem heeft mede door de coronabeperkingen vertraging opgelopen in de uitvoering. De verwachting is dat eind tweede kwartaal de eindoplossing is geïnstalleerd. Begin maart is een eerste onderdeel geïnstalleerd waardoor het resetten door de trambestuurder zelf sneller kan worden uitgevoerd. Hiermee zal het effect van verstoringen al een stuk minder zijn, zegt het GVB.

De stadsvervoerder startte halverwege december 2020 volgens planning met de exploitatie van de vernieuwde verbinding tussen Amstelveen Westwijk en Amsterdam Zuid. De lijn werd in 2,5 jaar omgebouwd tot snelle tramverbinding, waar wordt gereden met nieuwe gekoppelde 15G-trams van de Spaanse fabrikant CAF. Toch kende de Amstelveenlijn kende “geen vlekkeloze start”, zo blikt de Vervoerregio terug op de eerste twee maanden.

De opleidings- en testperiode was ook al uitdagend omdat het ging om een lijn met nieuwe infrastructuur, nieuwe trams die voor het eerst in de dienstregeling reden en nieuwe software. Het is volgens de vervoersautoriteit dan ook gebruikelijk dat bij de start van de dienstregeling systemen en organisatie nog verder op elkaar ingespeeld moesten raken om de dienstregeling op het hoogst gewenste niveau te krijgen.

Naast deze restpunten en optimalisaties deden zich echter ook kinderziektes voor, die leidden tot verstoringen met vertraging en soms ook rituitval. “In de voertuigen is een aantal technische onvolkomenheden nog niet opgelost en het kost de GVB-organisatie ook even de tijd om te wennen aan de 15G”, aldus de Vervoerregio, die stelt dat dit in combinatie met de nog kwetsbare infrastructuur ervoor zorgt dat nog geen robuuste dienstregeling kan worden gereden.

Positieve trend

Daarom is dus voor zes maanden ontheffing verleend voor de criteria punctualiteit en rituitval. De verwachting is dat alle kinderziektes tegen de zomer structureel zijn verholpen, waarna de dienstregeling moet voldoen aan alle gestelde voorwaarden. Het minder kwetsbaar maken van de infrastructuur vergt vooral verbeteringen aan de wisselsystemen, maar de installatie heeft mede vanwege de coronamaatregelen vertraging opgelopen bij de leverancier.

Er dienen ook enkele verbeteringen te worden doorgevoerd als het gaat om toegankelijkheid. Zo kunnen rolstoelgebruikers nog niet makkelijk de tram in- en uitrijden, omdat de uitschuifplank op de nieuwe trams tegen een rand van de perronbestrating aanloopt. Het vinden van een structurele oplossing hiervoor is ook van belang met het oog op de bouw van de Uithoornlijn. De Amstelveenlijn wordt namelijk doorgetrokken naar het centrum van Uithoorn. De werkzaamheden zullen later dit jaar van start gaan, zodat de nieuwe lijn in de zomer van 2024 in gebruik kan worden genomen.

Bekijk ook de videoreportage over het opstelterrein van de Amstelveenlijn die SpoorPro vorig jaar maakte:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.