sneeuw aan trein

Treinen rijden grotendeels weer volgens dienstregeling, storingen in de Randstad

Vervoerder NS heeft maandagochtend op verschillende trajecten tussen Amsterdam, Rotterdam, Leiden, Utrecht en Amersfoort nog te maken met vertragingen. In de meeste gevallen vanwege de beperkte beschikbaarheid van materieel. Ook Keolis heeft problemen met materieel waardoor er Sprinters uitvallen tussen Bad Bentheim en Hengelo. De overige regionale vervoerders Arriva, Connexxion/Breng, QBuzz en Abellio ondervinden op dit moment weinig tot geen hinder van het winterweer.

Volgens de reisplanner van NS rijden er in ieder geval tot dinsdag nog minder Intercity’s waardoor de reistijd op een aantal trajecten 15 tot 20 minuten langer is dan gebruikelijk. Tussen Amsterdam Centraal en Almere Centrum rijden maandag helemaal geen Intercity’s. Voor het spoorgoederenvervoer geldt dat de hoofdroutes van en naar de grenzen met Duitsland en België nu te gebruiken zijn. Wel zijn er nog een aantal beperkingen van de spoorinfrastructuur in de Rotterdamse Haven, waaronder een kapot wissel in de Waalhaven. Ook is een deel van Kijfhoek tot zondag 15:00 uur buiten dienst geweest om ijs weg te halen. “We zijn de afgelopen week heel druk bezig geweest om de spoorgoederenterminals weer bereikbaar te maken. Vanaf vrijdagmiddag waren ze allemaal weer bereikbaar”, meldt ProRail.

De-icing

Voor het reizigersverkeer gaven ProRail en NS zondag aan dat NS vanaf maandag weer de reguliere dienstregeling van voor de sneeuw- en vorstperiode zou gaan rijden. Door de zondagmiddag ingezette dooi en de inspanningen van alle spoorpartijen om het spoor sneeuw- en ijsvrij te krijgen zijn opstelterreinen beter bereikbaar voor controles en onderhoud. Zo  komen er steeds meer treinen beschikbaar. NS zorgt ervoor dat treinen waar flink wat ijs op zit door ‘de-icing’ straten gaan en een onderhoudsbeurt krijgen.

Vooral aan de onderkant van de trein rondom de wielen, zorgen sneeuw en ijs voorproblemen. Zo’n de-icing installatie bestaat uit een automatisch systeem waarbij de onderkant van de trein gedurende enkele tientallen minuten met warm water of glycol wordt bespoten. Het ijs dat zich aan de onderkant en rondom de wielen heeft vastgezet, smelt hierdoor snel en gelijkmatig.

Minder en kortere treinen

“We houden er rekening mee dat treinen meer storingen geven dan we gewend zijn, omdat ze vorige week in extreme kou stil hebben gestaan. Op onze werkplaatsen werken collega’s met man en macht om alle treinen zo snel mogelijk op het spoor te krijgen. Desondanks is het mogelijk dat treinen uitvallen, we minder treinen rijden, of dat we kortere treinen rijden dan reizigers van ons gewend zijn. Daardoor kan het drukker zijn”, meldt NS.

Dooi veroorzaakt vocht en dat gaat niet goed samen met technische installaties van de trein. Deze technische installaties zijn bestand tegen water, maar poedersneeuw komt op onverwachte plekken terecht. Ook ProRail verwacht deze week nog veel met extra storingen te maken te krijgen en heeft extra aandacht voor het effect van dooi op het spoor. Door de dooi ontstaat condens in de behuizing van technische installaties en daarmee ontstaan ook storingen.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.