Hergebruik-spoormaterialen-dwarsliggers

Gebruikte spoormaterialen krijgen tweede leven in Zeeland

ProRail wil tegen 2030 volledig circulair en klimaatneutraal bouwen. Een van de eerste experimenten is hergebruik van spoormaterialen bij een vernieuwingsproject in Zeeland en West-Brabant. Deze en meer initiatieven komen aan bod tijdens een door de spoorbeheerder georganiseerde reeks seminars tijdens de Week van de Circulaire Economie (1 tot en met 5 februari).

In de seminars gaat ProRail in op de rol van de opdrachtgever en de samenwerking met de markt, de resultaten van circulair ontwerpen en bouwen, de circulaire transitie met niet-circulaire materialen, andere financieringswijzen en de mislukkingen en successen tot nu toe. Overheden, aannemers, startups, studenten, NS Stations en Bureau Spoorbouwmeester bespreken hier de kansen en dilemma’s voor de circulaire toekomst van het Nederlandse spoor. “We zetten als spoorsector al flinke stappen om grondstoffen te hergebruiken en afscheid te nemen van afval, maar we zijn er nog lang niet”, zegt Inés Plasmans-Levert, directeur communicatie bij ProRail en portefeuillehouder duurzaamheid.

Experimenteren

“De doelstelling van ProRail is om onze infrastructurele projecten in 2030 volledig klimaatneutraal en circulair te laten zijn. Dat lijkt ver weg, maar dat is het zeker niet. In de Week van de circulaire economie willen wij graag laten zien waar we mee bezig zijn en welke uitdagingen we hebben als het gaat om de stappen die wij willen zetten naar daadwerkelijk duurzaam spoorbeheer. Dat betekent dat we inzicht moeten zien te krijgen in waar we ruimte nodig hebben om te experimenteren en waar dat niet kan.”

Een van die experimenten is de inzet van gebruikte wissels en andere spoormaterialen bij een vernieuwingsproject in Zeeland in 2022. “Circulair werken betekent dat we bij groot spooronderhoud niet meer klakkeloos overal nieuwe sporen en wissels moeten laten neerleggen”, zegt operationeel directeur Ans Rietstra. Een van de grootste uitdagingen hierbij is volgens Rietstra het loslaten van de eigen richtlijnen. “Iets waar menig ProRailer nogal buikpijn van krijgt. We wijken af van richtlijnen, en die richtlijnen zijn er niet voor niets. Die loslaten beangstigt ons. Wat als het misgaat? Wie is er dan verantwoordelijk? Het kost enorme moeite om onszelf die ruimte te gunnen.”

Afwijken van normen

De bedoeling is dat ProRail in samenspraak met de aannemer gaat afwijken van eigen normen. “Als dat lukt, gaan we daar staand beleid van maken, zodat toekomstige project- en bouwmanagers niet meer tegen de stroom in hoeven roeien om duurzaam en circulair te werken. En ook voor de aannemerssector opent het perspectief voor nieuwe, duurzame werkmethoden. Daarvoor moeten wij onszelf en de spooraannemers de ruimte geven. En dat doen we in Zeeland en West-Brabant als eerste.”

Tijdens de Week van de Circulaire Economie biedt ProRail van maandag 1 tot en met vrijdag 5 februari dagelijks een online programma aan met webinars over de vraag ‘Wat is de duurzame en circulaire toekomst van het Nederlandse spoor?’

Reinout Wissenburg, Manager Strategische Duurzaamheid bij ProRail is aanstaande woensdag 3 februari te gast in SpoorProTV om meer te vertellen over de Week van de Circulaire Economie en de manier waarop ProRail zijn duurzaamheidsambities gaat verwezenlijken.

Kijk hier de uitzending van afgelopen woensdag terug:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.