Vossloh Cogifer Kloos spoorwegwissel

Vossloh en voestalpine halen raamcontracten binnen voor spoorwegwissels

ProRail heeft met Vossloh Cogifer Kloos en voestalpine Turnout Technology raamcontracten afgesloten voor de levering van spoorwegwissels. Het gaat om raamcontracten met de looptijd van acht jaar, waarbij er jaarlijks tussen de 200 en 330 wissels worden afgeroepen door de spoorbeheerder. Vossloh levert daarvan 60 procent en voestalpine 40 procent.

ProRail is vorig jaar gestart met een Europese aanbesteding bij de erkende wisselbouwers die deze maand heeft geleid tot de ondertekening van twee meerjarige raamovereenkomsten met de wisselleveranciers Vossloh Cogifer Kloos en voestalpine Turnout Technology Netherlands.

Europese aanbesteding

Voorheen had ProRail geen overeenkomst met de wisselleveranciers wat betekende dat de aannemer per project wissels moest bestellen bij één van de twee wisselleverancier. Deze hadden volgens de spoorbeheerder vooraf geen zekerheid over wat en vooral wanneer te produceren.

De spoorbeheerder startte de Europese aanbesteding om “leverzekerheid te waarborgen” en de wisselleveranciers “vooraf inzage te geven in de behoefte voor de aankomende jaarperiode”. Het contract is van toepassing bij nieuwe aanbestedingen die op 1 januari starten. Dat betekent volgens ProRail dat er voor lopende projectcontracten of lopende aanbestedingen niets veranderd ten opzichte van de huidige werkwijze.

Leveringen spoorwegwissels

Financieel manager Arco de Jonge van Vossloh Cogifer Kloos vindt het een leuke opsteker dat het bedrijf de komende jaren 60 procent van de spoorwegwissels mag gaan leveren. De laatste jaren was het steeds voestalpine Turnout Technologies die de meerderheid van de leveringen op zich nam.

“In de oude situatie hadden we veel minder direct contact met onze opdrachtgever, doordat de aannemer in de lead was voor het in opdracht geven van de projecten en opdrachten. Nu kunnen we nauwer samenwerken met ProRail aan optimalisatie, innovatie en hebben een lange termijn visie waarbij beide partijen kunnen door ontwikkelen en investeren. Wij zijn zeer blij met de uitkomst van dit contract en zien uit naar een prachtige samenwerking.”

Vossloh Cogifer Kloos zal zich volgens de financieel manager ook in de nieuwe vorm inzetten om “zo’n goed mogelijke kwaliteit de wissels te blijven leveren”. “De aannemer blijft onze klant waarvoor we ons best gaan doen”, benadrukt hij.

Voorbereiding aanbesteding

Spoorleverancier ETS Spoor heeft samen met Vossloh Cogifer Kloos de aanbesteding voorbereid. Directeur Rogier Schulmeister: “Wij leverden tot vorig jaar wissels voor het tram- en metrospoor. Dit verandert vanaf 1 januari door de samenwerking met Vossloh, waardoor we ook wissels voor het hoofdspoor gaan leveren. We hebben hen het vertrouwen gegeven dat ze met ons als verkoopkanaal nog dichter op de klant kunnen zitten.”

“Met deze raamovereenkomsten wijzigt het proces in de zin dat bij het publiceren van een projectaanbesteding, waarbij een wisselbehoefte is, in het projectdossier wordt aangegeven welke wisselleverancier voor het betreffende project de wissels mag leveren. Dit gebeurt circa een jaar voor uitvoering van een project. Deze informatie wordt gedeeld met de wisselleveranciers zodat zij hun productieproces hierop kunnen voorbereiden hetgeen de leverbetrouwbaarheid ten goede komt”, licht een woordvoerder van ProRail toe.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Vossloh en voestalpine halen raamcontracten binnen voor spoorwegwissels”

Henk Derksen|14.12.20|12:40

Ik zag liever dat de wissels weer gewoon in ons land worden gefabriceerd….b.v. in het wisselbouwbedrijf…net als in NS tijd….beter, goedkoper, en werkgelegenheid in eigen land

Peter Kleton|14.12.20|14:19

Vossloh Cogifer Kloos zit ook in Nederland, dit zeggen ze van zichzelf:
:
Gevestigd in Nederland, onder de naam Vossloh Cogifer Kloos BV, bedienen wij onze klanten in binnen- en buitenland met innovatieve oplossingen …..

Dus niet alles in het buitenland.
Peter

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.