Pendolino EVO | TPendolino EVO | ALSTOM Transport / TOMA - Christel Sasso

‘High Density ERTMS kan capaciteit in Italië met minstens 50 procent verhogen’

In Italië werkt spoorbedrijf Alstom aan het implementeren van High Density ERTMS Level 2 in het stedelijk gebied van Rome. Een capaciteitssimulatie laat zien dat dat het aantal treinen op het Italiaanse spoor verhoogd kan worden met minstens 50 procent, zegt technisch adviseur ERTMS Stefano Baglivo bij Alstom. Met het systeem kan de capaciteit verhoogd worden, terwijl nog steeds van de bestaande spoorinfrastructuur gebruik gemaakt wordt.

De implementatie van treinbeveiligingssysteem ERTMS ‘High Density Level 2’ is een project waar Alstom sinds eind 2019 mee bezig is. Het is een van de vele ERTMS-projecten die het spoorbedrijf tot nu toe heeft uitgevoerd. Alstom had ook de regie over het inzetten van de eerste twee treindiensten met ERTMS Level 2 in Europa. In 2005 werd de hogesnelheidslijn met ERTMS tussen Rome en Napels in gebruik genomen, en later verschillende ERTM-lijnen in Spanje, België, het Verenigd Koninkrijk en Nederland.

Stefano Baglivo, technisch adviseur ERTMS bij Alstom, was als ETCS- en engineering-teamleider verantwoordelijk voor de Italiaanse hogesnelheidslijn en voor de lijn Bologna-Florence welke bijna volledig door tunnels loopt. Baglivo zal tijdens het RailTech Infra Forum 2020 spreken over de ervaringen van Alstom in Italië met het implementeren van ERTMS met concepten van Hybrid Level 3. “Met dit systeem kunnen we de prestaties en de capaciteit van de lijnen verbeteren, zonder dat er belangrijke upgrades nodig zijn van de huidige spoorinfrastructuur en beveiligingssystemen.”

Gemengd verkeer

Beide benaderingen, High Density ERTMS en Hybrid Level 3, zijn gebaseerd op hetzelfde concept van virtuele blokken. Het Radio Block Center (RBC) beheert de virtuele blokken gebaseerd op bestaande detectieapparatuur, en daarnaast de positie gecommuniceerd door de trein, samen de treinintegriteit-informatie. Het High Density ERTMS-systeem overlapt met het bestaande signaalsysteem in Italië, ATB. Hierdoor is gemengd verkeer mogelijk. Zowel treinen met ERTMS en een Train Integrity Monitoring System (TIMS), die informatie zenden over de integriteit (compleetheid) van de trein, en treinen die alleen uitgerust zijn met het ATB-systeem kunnen gebruikmaken van hetzelfde spoor, legt Baglivo uit. Het uitrollen van het project in Italië is gepland in drie fases, de eerste fase zal naar verwachting eind 2022 gereed zijn.

Toename capaciteit

Door High Density ERTMS in te zetten is er een grote toename aan capaciteit mogelijk, verwacht Baglivo. “We hebben een capaciteitssimulatie uitgevoerd op het spoorwegknooppunt van Rome en op andere trajecten. Het doel was om te kijken of High Density ERTMS met virtuele blokken de capaciteit op de lijn kan verbeteren, en hoeveel. We hebben gezien dat het met dit systeem mogelijk is om het aantal treinen per uur te verdubbelen op ieder onderdeel van de lijn, zelfs in de spits tussen 17.00 en 18.00 uur.”

Baglivo benadrukt dat deze toename in capaciteit niet alleen bij een voorbeeld bereikt werd. De simulatie werd volgens hem meerdere keren uitgevoerd met elk onderdeel van het traject. De resultaten zijn gebaseerd op vier verschillende manieren om de fysieke blokken in virtuele blokken op te splitsen. Bij ieder geselecteerd geval zou de conclusie hetzelfde luiden er is een capaciteitstoename van ten minste 50 procent mogelijk, in sommige gevallen zelfs meer. “Als de spoorinfrastructuur niet wordt aangepast, zoals momenteel in Italië het geval is, is het altijd mogelijk om de capaciteit te optimaliseren door fysieke blokken in meerdere virtuele blokken op te delen”, zegt Baglivo.

Uitdagend

“Het project is uitdagend, aangezien het voor Alstom in Italië het eerste project is dat gebruik maakt van High Density ERTMS”, zegt Baglivo. “Daarnaast is het project voor een relatief korte termijn gepland, de eerste fase in twee jaar.” Momenteel zijn er nog geen treinen in Italië met een Train Integrity Monitoring systeem in dienst. Dat is ook een onderdeel van het project, Alstom levert ook on-board ETCS systemen voor treinen. Stefano Baglivo: “In Italie is er veel druk vanuit infrastructuurbeheerders op eigenaren van materieel om de treinvloot zo snel mogelijk te upgraden naar treinen met ERTMS Baseline 4 Release 2 met een TIM systeem.”

Meer weten over de implementatie van ERTMS en de toekomst van het spoor? Stefano Baglivo is een van de experts tijdens het Railtech Infra Forum op 28 en 29 oktober 2020. Hier vind je meer informatie over het programma en kun je je inschrijven voor het online evenement.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

4 reacties op “‘High Density ERTMS kan capaciteit in Italië met minstens 50 procent verhogen’”

A C F Sierts|27.10.20|11:13

Oud nieuws, is al decennia bekend = nieuwe wijn in oude zakken. Enige punt is dat Level 3 door industrie, infrabeheerders en ondeskundige adviseurs ten onrechte bijna 20 jaar als “oh zo moeilijk & lastig want lastig issue train integrity” is weggezet, terwijl dat issue al in 2001 is opgelost door Bernard Ptok c.s, en niet pas recentelijk (‘virtual blocks & hybrid’) Het is bijna lachwekkend, ware het niet dat het diep & diep triest is.
Hier zou een parlementaire enquete op gezet moeten worden.

A C F Sierts|27.10.20|11:58

Voor degenen die dit effe willen ‘Fact-Checken’ en kennis willen nemen van het paper, het betreft het volgende paper van UIC’s WCRR 2001:

‘Concept for combining ETCS Levels 2 and 3’, Reiner Dachwald / Lars Kupfer / Bernhard Ptok, 2001. Published in: Proceedings of the World Congress of Railway Research WCRR 2001, Cologne, 2001.

ondermeer te vinden op:
haateeteepee : / / researchgate [punt] net / publication / 265003034_Concept_for_Combining_ETCS_Levels_2_and_3
(zelf ff weer aanelkaar zetten)

A C F Sierts|27.10.20|12:13

In de studie ‘Social Cost Benefit Analysis of implementation strategies for ERTMS in the Netherlands’ (dd 8.1.2010 i.o.v. Min V&W) is nogmaals op deze oplossing gewezen.

Vervolgens wordt in 2014 door Zweers en Bartholomeus het concept bij IRSE-NL gepresenteerd alsof het iets nieuws is. Deze feitelijke onjuistheid gaat door tot op de dag van vandaag, zie o.m. de TUD master thesis ‘ERTMS/ETCS Hybrid Level 3 – a simulation-based impact assessment for the Dutch railway network’ (Jansen 2019).

A C F Sierts|27.10.20|12:25

In deze thesis staat letterlijk:

“Het concept van ERTMS/ETCS Hybrid Level 3 is nog relatief nieuw […]”,

… en in de literatuurlijst is de oudste verwijzing naar 2014.

Niets is minder waar: het concept stamt dus al uit 2001, zelf heb ik o.m. ProRail, NS en V&W er al vanaf 2002 bij herhaling op gewezen, en in 2010 is er notabene zelfs in een specifiek-Nederlandse capaciteitsstudie expliciet naar verwezen! Ook dit lijkt weer een typisch voorbeeld van het ‘not-invented-here’-syndroom.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.