‘High Density ERTMS kan capaciteit in Italië met minstens 50 procent verhogen’
In Italië werkt spoorbedrijf Alstom aan het implementeren van High Density ERTMS Level 2 in het stedelijk gebied van Rome. Een capaciteitssimulatie laat zien dat dat het aantal treinen op het Italiaanse spoor verhoogd kan worden met minstens 50 procent, zegt technisch adviseur ERTMS Stefano Baglivo bij Alstom. Met het systeem kan de capaciteit verhoogd worden, terwijl nog steeds van de bestaande spoorinfrastructuur gebruik gemaakt wordt.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Oud nieuws, is al decennia bekend = nieuwe wijn in oude zakken. Enige punt is dat Level 3 door industrie, infrabeheerders en ondeskundige adviseurs ten onrechte bijna 20 jaar als “oh zo moeilijk & lastig want lastig issue train integrity” is weggezet, terwijl dat issue al in 2001 is opgelost door Bernard Ptok c.s, en niet pas recentelijk (‘virtual blocks & hybrid’) Het is bijna lachwekkend, ware het niet dat het diep & diep triest is.
Hier zou een parlementaire enquete op gezet moeten worden.
Voor degenen die dit effe willen ‘Fact-Checken’ en kennis willen nemen van het paper, het betreft het volgende paper van UIC’s WCRR 2001:
‘Concept for combining ETCS Levels 2 and 3’, Reiner Dachwald / Lars Kupfer / Bernhard Ptok, 2001. Published in: Proceedings of the World Congress of Railway Research WCRR 2001, Cologne, 2001.
ondermeer te vinden op:
haateeteepee : / / researchgate [punt] net / publication / 265003034_Concept_for_Combining_ETCS_Levels_2_and_3
(zelf ff weer aanelkaar zetten)
In de studie ‘Social Cost Benefit Analysis of implementation strategies for ERTMS in the Netherlands’ (dd 8.1.2010 i.o.v. Min V&W) is nogmaals op deze oplossing gewezen.
Vervolgens wordt in 2014 door Zweers en Bartholomeus het concept bij IRSE-NL gepresenteerd alsof het iets nieuws is. Deze feitelijke onjuistheid gaat door tot op de dag van vandaag, zie o.m. de TUD master thesis ‘ERTMS/ETCS Hybrid Level 3 – a simulation-based impact assessment for the Dutch railway network’ (Jansen 2019).
In deze thesis staat letterlijk:
“Het concept van ERTMS/ETCS Hybrid Level 3 is nog relatief nieuw […]”,
… en in de literatuurlijst is de oudste verwijzing naar 2014.
Niets is minder waar: het concept stamt dus al uit 2001, zelf heb ik o.m. ProRail, NS en V&W er al vanaf 2002 bij herhaling op gewezen, en in 2010 is er notabene zelfs in een specifiek-Nederlandse capaciteitsstudie expliciet naar verwezen! Ook dit lijkt weer een typisch voorbeeld van het ‘not-invented-here’-syndroom.
Beste Arco. Bij het schrijven van dit artikel was het concept van Level 2/3 niet bekend. Goede ideeën ontstaan kennelijk op meerdere plekken. Hybrid Level 3 is geen combinatie van Levels maar een combinatie van detectie methoden. De WCCR paper uit 2001 beschrijft allen het concept op hoofdlijnen. De Hybrid Level 3 specificatie (https://ertms.be/workgroups/level3) doet dit wel. De tekst is dus correct dat dit HL3 concept relatief nieuw is. Ook eens de mythe dat Level 3 heel complex onzin is.