Wethouder Stephan Brandligt en Patrick Joosen, directeur van BPD presenteren de plannen voor stationsgebied Delft Campus

Bouwfonds start met vernieuwing stationsgebied Delft Campus

Gemeente Delft en Bouwfonds Property Development (BPD) gaan samenwerken in de ontwikkeling van het gebied rondom station Delft Campus. Gebiedswethouder Stephan Brandligt van Schieoevers, en directeur Patrick Joosen van BPD,hebben hier deze week een intentieovereenkomst voor ondertekend. 

Station Delft campus wordt momenteel onderhanden genomen en zal naar verwachting eind 2021 helemaal klaar zijn. De vernieuwing van het stationsgebied loopt nog langer door. Bouwfonds BPD werkt samen met de gemeente Delft een langetermijnvisie uit voor de ontwikkeling van het gebied rondom station Delft Campus. Daarnaast maakt het bouwfonds een plan voor de Noordkavel, het gebied ten noordwesten van het station. Op deze locatie is ruimte voor een gebouw met woningen, werkplekken en voorzieningen. De ontwikkeling van de Noordkavel en een vernieuwd stationsplein staan voor 2030 op de planning.

Stationsgebied

Bij het opstellen van de gebiedsvisie worden onder meer met NS, ProRail, TU Delft, de provincie Zuid-Holland en aanwezige ontwikkelaars betrokken. Ook buurtbewoners en andere belanghebbenden worden uitgenodigd om mee te denken. De verwachting is dat de gebiedsvisie medio 2021 klaar is. Deze vormt straks de basis voor de verdere plannen voor het stationsgebied, waaronder de Noordkavel en het stationsplein.

Wethouder Stephan Brandligt vertelt: “We willen dat de stationsomgeving een fijne plek wordt om te werken, wonen en verblijven. Om dat voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat alle partijen in het gebied met elkaar samenwerken.” Patrick Joosen, directeur BPD: “We zijn trots dat we samen met de gemeente Delft, We Love The City en het vooraanstaande architectenbureau Mecanoo kunnen werken aan een nieuw levendig stationsgebied waar verschillende functies zoals wonen, ontmoeten en duurzame mobiliteit een grote rol krijgen.”

Delft Campus

Het stationsgebied Delft Campus wordt een multimodaal ov-knooppunt dat de TU Delft en de wijken Voorhof, Tanthof, Schieoevers en Midden-Delfland gaat verbinden. Boven de perrons komt een opvallende perronkap die volledig bestaat uit zonnepanelen. De opbrengst van de panelen is gelijk aan de energiebehoefte van het hele station. Delft Campus wordt daarmee het eerste energieneutrale station van Nederland.

Station Delft Campus, voorheen Delft Zuid geheten, krijgt ook een nieuwe onderdoorgang voor fietsers en voetgangers die zorgt voor een veilige verbinding tussen de west- en oostzijde van het station. Er ligt sinds juni een nieuw spoordek dat het dak vormt van de nieuwe onderdoorgang. De werkzaamheden van de spooronderdoorgang waren live te volgen, ook is er een timelapse van de bouw. Er valt te zien hoe de betonnen constructie van 300 ton met hydraulische cylinders onder het spoor word geduwd.

Meer treinen

Het aantal sporen op Delft Campus wordt uitgebreid van twee naar vier. De aanleg van de nieuwe spoorbaan is in volle gang. Prorail voert op meerdere plekken van het traject werkzaamheden aan het spoor uit als onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk – Rotterdam. In dit project wordt het spoor geschikt gemaakt voor meer treinen: acht intercity’s en zes sprinters per richting. Reizigers op het traject hoeven naar planning vanaf eind 2024 niet meer op de klok te kijken, iedere volgende trein komt dan binnen een paar minuten voorrijden.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.