Philipp Bührsch, DB Netz

DB Netz: Digitalisering kan tot 35 procent meer spoorcapaciteit opleveren

Net als in veel andere Europese landen, zit de Duitse spoorsector momenteel tegen de grenzen van zijn capaciteit. Naast knelpunten in rollend materieel en medewerkers is er ook een gebrek aan infrastructuurcapaciteit, zegt Philipp Bührsch, directeur van het Digital Rail Germany-programma bij de Duitse spoorbeheerder DB Netz. De oplossing ligt volgens hem in digitalisering. “Meer capaciteit door een klassieke uitbreiding van het routenetwerk is financieel noch sociaal-politiek haalbaar.”

“Dagelijks worden er meer dan 40.000 treinreizen gemaakt op het Duitse spoorwegnet. We hebben een bezettingsgraad van ruim 100 procent op bepaalde secties, bijvoorbeeld tussen Keulen en Dortmund tot 140 procent.” Volgens Bührsch zijn er aanzienlijke investeringen nodig om de deels verouderde en storingsgevoelige spoorweginfrastructuur in stand te houden en uit te breiden.

86 miljard euro

“De nieuwe overeenkomst tussen de Duitse regering en Deutsche Bahn eerder dit jaar was een belangrijke stap in de goede richting: tegen 2030 is er 86 miljard euro beschikbaar voor het onderhoud van de spoorweginfrastructuur in Duitsland. Tegelijkertijd worden nieuwbouwprojecten naar voren geschoven. Daarnaast zien DB en de Duitse regering de digitalisering van het spoorvervoer als een belangrijk en centraal onderdeel.”

Deutsche Bahn is ervan overtuigd dat digitalisering van spoorwegen zorgt voor meer capaciteit, meer betrouwbaarheid en meer efficiëntie. De capaciteitswinst door het nieuwe ETCS-treinbeveiligingssysteem is voor DB van fundamenteel belang. “Ons routenetwerk zal in de toekomst tot 20 procent meer capaciteit kunnen bieden. Door treinoperaties te digitaliseren, bijvoorbeeld door AI-ondersteund verkeersmanagement met treinintegriteit, kan daar nog 15 procent bij komen. Dit levert tot 35 procent meer spoorcapaciteit op – zonder een kilometer aan nieuw spoor te bouwen. Het is financieel noch sociaal-politiek haalbaar om dit te bereiken met een klassieke uitbreiding van het routenetwerk.”

Fundamentele modernisering

Philipp Bührsch is directeur van het Digital Rail Germany-programma bij DB Netz AG. Daarnaast staat hij aan het hoofd van het investeringsprogrammma ETCS/DSTW en is hij programmaleider ETCS – Strategie en Techniek bij DB Netz.  In zijn presentatie op het RailTech Infra Forum zal hij een overzicht geven van de aanstaande fundamentele modernisering van de Duitse spoorweginfrastructuur, met de nadruk op de digitalisering door ETCS en digitale interlockings.

Philipp Bührsch is op 17 en 18 juni een van de sprekers tijdens de digitale conferentie RailTech Infra Forum. Kijk voor het volledige programma en inschrijving op de website van het evenement.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.