Lege perrons tijdens coronacrisis

ProRail gunt perronvernieuwing aan vier aannemers via één raamcontract

ProRail heeft de vernieuwing van bijna alle perrons in één contract uitbesteed aan vier aannemers. Voorheen gebeurde dat via verschillende aanbestedingen. “Door minder aanbestedingen kan er in drie tot vijf jaar efficiënter gewerkt worden en verminderen we de hinder voor reizigers”, licht de spoorbeheerder toe.

Het grote stationscontract gaat onder de naam Perrons op Norm (PON). De vier partijen waar ProRail mee in zee gaat zijn Van Ooijen Gouda, Wallaard Noordeloos, De Wilde NL en Dura Vermeer Infra Regionale Projecten. Bijna al het perronwerk op stations, waar de perrons aan vervanging toe zijn, valt daarmee onder één raamcontract.

Duurzaam beton

ProRail meldt dat een belangrijk punt in de aanbesteding een stimulans was om zoveel mogelijk gebruik te maken van duurzaam beton. Volgens de spoorbeheerder werden de vier partijen geselecteerd, omdat ze het meeste gebruik willen maken van duurzame keerwanden en perrontegels. De stimulans blijft zolang het project loopt en is een primeur voor ProRail en de spoorsector.

ProRail gebruikt de Milieu Kosten Indicator (MKI) om te meten en te monitoren hoe de partijen zoveel mogelijk duurzaam beton te gebruiken. Het doel is om milieukosten met vier procent per jaar te laten dalen wat ook is afgesproken in het betonakkoord.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.