Een spoorwegwissel van de Hoekse Lijn in Vlaardingen

Vanaf september goederenvervoer naar Vulcaanhaven Vlaardingen

Vanaf september kan er waarschijnlijk weer met goederentreinen over de spoorverbinding Hoekse Lijn richting de Vulcaanhaven in Vlaardingen worden gereden. Dat schrijft de Rotterdamse wethouder Arjan van Gils aan de gemeenteraad.

De opening van de verbinding voor het goederenvervoer liep volgens de wethouder vertraging op vanwege de vergunningprocedure voor de ingebruikname van het spoor richting het bedrijventerrein. De verbinding met de Vulcaanhaven werd in 2017 bij de start van de ombouw van de Hoekse Lijn tot metroverbinding losgekoppeld van het voormalige ProRail-spoor. Daarvoor werd een rangeerterrein verplaatst. Om dit weer te gebruiken, moet een vergunning worden afgegeven.

Restpunten

Naast de opening van de verbinding met de Vulcaanhaven voor het goederenvervoer staan er nog een aantal andere restpunten open voor de afronding van de ombouw. Daarbij gaat het om de spoorbeveiliging, de verkeerssituatie aan de Haakweg/Slachthuisweg, werkzaamheden aan de kap op station Vlaardingen Centrum en werkzaamheden aan de taluds.

De wethouder meldt dat Bombardier nog steeds werkt aan een upgrade van de spoorbeveiligingssoftware. “De huidige software veilig, maar voldoet nog niet aan alle eisen. Samen met de RET worden nadere afspraken met Bombardier over de aanpak en planning voor lancering van een nieuwe softwareversie gemaakt”, zegt hij. Van Gils geeft aan dat leveranciers, waaronder Bombardier, hebben aangegeven dat zij last ondervinden van de coronacrisis. Het is nog niet duidelijk wat dit betekent voor de voortgang van de werkzaamheden.

In verband met de maatregelen die zijn genomen om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen, geldt in ieder geval tot en met 28 april een aangepaste dienstregeling voor de Hoekse Lijn en andere metrolijnen op het Rotterdamse netwerk. Naast de bestaande metrolijn tot aan Hoek van Holland Haven wordt ook busvervoer aangeboden tussen Hoek van Holland Haven en Hoek van Holland Strand. Van Gils meldt verder dat er naar gestreefd wordt om het metrostation direct aan het strand van Hoek van Holland ‘voor het badseizoen van 2022’ op te leveren.

Planning

In de afgelopen maanden is gewerkt aan het toetsen van het ontwerp op de integraliteit van onder meer baan, spoor, stroomvoorziening en beveiliging. De volgende stap is de aanbesteding van de baan en het spoor begin april. Deze aanbesteding is met twee maanden opgeschoven omdat ‘afwijkingen in de integraliteit toekomstige vertragingen kunnen opleveren bij de uitvoering’. Volgens Van Gils is dit ‘geen aanleiding om de planning substantieel aan te passen’.

De voorbereidingen voor de realisatie van de stationsomgeving van Hoek van Holland Strand, waaronder het uitwerken van het bestek, zijn inmiddels gestart. Een geplande bijeenkomst van de projectorganisatie en (strand)ondernemers voor het opstellen van een definitief terrassenplan en aanleg van fietsparkeerplaatsen kan vanwege de coronacrisis niet plaatsvinden. Er wordt nog gekeken of deze gesprekken op een andere manier kunnen plaatsvinden. Dit heeft volgens de wethouder geen invloed voor de geplande oplevering van de stationsomgeving in 2022.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.